Posts

Showing posts with the label NEWS

Antara Mask & Niqab Lofa

Image
Assalamualaikum. Tahu tak apa yang paling susah bagi seorang wanita nak buat? Jawapannya ialah menyorokkan kecantikan yang ada pada dirinya. Contoh, kalau rambut dia lawa dari jauh dah jatuh cinta orang nampak, memang berjihad untuk dia pakai tudung. Pakai tak pakai, bila dah botak ataupun beruban jenuh nak cari rambut palsu bagai.  Contoh lagi, kalau bentuk badan dia lekuk sana lekuk sini, potongan memang ideal idaman dan igauan ramai, hampir pasti dia memilih untuk mempamerkan kelebihan yang ada. Ataupun kulit dia mulus tulus putih melepak, ingat senang ke dia nak sorok lengan dan kaki? Zaman remaja dulu aku pernah terbaca tentang Tina Turner dalam majalah hiburan apa entah dah lupa. Intipati liputan dipendekkan ceritanya berkisar tentang kaki Permaisuri Rock Lagenda itu: "Once you told a woman that her legs are gorgeous, she's going to show them off well till the end of time", macam tu la lebih kurang rumusannya. Mau taknya, dah jadi nenek pun dia masih tetap pakai dre...

Adik Dah Masuk Dunia Hitam Putih

Image
Assalamu’alaikum. Adik bongsu aku dah rasmi jadi lawyer minggu lepas, elok sangatlah tu.. sempurna sudah impian arwah ayah, Alhamdulillah. Sama je nasib macam aku, dia bukan minat pun nak ambik law dan tak beriya nak praktis, cuma taat dan patuh pada permintaan ayahanda. Gitu la dik, takpe, kakak ada... itulah yang aku janji kat dia dulu-dulu, lepas SPM. Seronok tengok dia akhirnya happy dan pasrah dengan suratan takdir. Kakak ni biasalah, sentiasa ada untuk adik-adik, selagi hayat dikandung badan. Jadi, masa dia diterima masuk dan didaftarai di Mahkamah Tinggi Malaya, aku tampil menjadi 'mover' dia. Buat pertama kali dalam sejarah amalan guamanku, aku bersetuju untuk jadi 'mover' sebab takde senior lawyer lain yang free masa tu. Hehehe, kalau tidak memang takde nya aku sanggup. Mana boleh, hati tisu macam aku ni karang buat drama air mata pulak masa baca teks ucapan yang disediakan oleh Pempetisyen. Dah warning siap-siap, "Adik jangan tulis sedih-sedih, mal...

Harga Baru Perkhidmatan Pesuruhjaya Sumpah

Image
Assalamu’alaikum. Berkuatkuasa 1hb Mac 2018, caj Perkhidmatan Pesuruhjaya Sumpah telah bertukar sepertimana yang diperincikan dalam Jadual berikut: Walau bagaimanapun, caj untuk Surat Akuan Sumpah masih lagi sama seperti dahulu kala, iaitu RM4.00 setiap satu. Itu pun masih ramai yang mintak diskaun, ko rasa?  Begitulah laporan khas daripada diriku ini, PJS Setiawangsa. Nak datang silalah, ya...  Tetuan Nailah Ramli & Partners, No. 27-1, Tingkat 1, Jalan Setiawangsa 9, Taman Setiawangsa, 54200 Kuala Lumpur. Tel: 03-4251 6068/69 Email: nrpartners@yahoo.com Waktu Operasi:  Isnin - Jumaat 9am - 5.30pm ~ Nai at Tak Pe Je.

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Image
Assalamu’alaikum. Okay, dalam banyak-banyak perkara tentang Pesuruhjaya Sumpah, bab mematikan setem ni aku nak kongsi dengan korang semua. Kita buat dalam bentuk rumusan fakta sudah la, ya? 1- Setem Hasil: RM10 sekeping, beli kat mana2 pejabat pos. Ada sesetengah Pesuruhjaya Sumpah dah beli siap-siap, standby kat ofis kot-kot la orang datang berkehendakkannya. Tapi jangan kecewa, marah atau tak puas hati kalau takde tau, sebab itu bukan tanggungjawab dia. Kira value-added service. 2- Dokumen apa yang Pesuruhjaya Sumpah boleh matikan setem hasil ni? Bukan semua dokumen, ya, tuan-tuan dan puan-puan. TIGA jenis je pun:  -i- Afidavit;  -ii- Surat Akuan Berkanun (a.k.a Akuan Sumpah); atau -iii- Deklarasi/Pengakuan Bertulis.  Dengan syarat Afidavit, Surat Akuan Berkanun dan Deklarasi/Pengakuan Bertulis itu ditandatangani dan diangkat sumpah di hadapannya. 3- Cara mematikan setem, takde cop2 bulat bagai macam kat LHDN tu, ya... kena buat dua palang kat lua...

Rawatan Tradisional Masalah Sendi Lutut

Image
Assalamu'alaikum. Kita kalau dah kena sakit sendi, terutamanya sendi lutut, memang 'hazabedah' ler nak menanggung. Ni bukan main-main punya sakit, weh... tak tunggu nak tua sangat pun, atas nasib la kot. Macam aku ni yang memang dah berbelas-belas tahun sakit saraf, maka tak hairanlah kalau 'awal' dapat merasa sakit sendi lutut ni. Itu pun aku dah berjuang habis-habisan jaga kesihatan, amalkan gaya hidup yang sihat, rajin makan supplement, herba tu, jamu ni, aih segala mak nenek la pendek katanya. Ok, lepas semua menda tu pun, masih sakit lagi? Di situlah terletaknya ujian yang sebenar, kawan-kawan sekalian, dan ia berkait rapat dengan kesabaran dan kepercayaan kepada qada' dan qadar. Dah gitu, kita kena buat apa sekarang, berputus asa? Mestilah tidak... pantang maut sebelum ajal, kan? Kita usaha mencari penyelesaiannya. Macam lirik lagu Westlife, 'No Matter': And I Will Keep You Safe and Strong And Shelter From The Storm No Matter Where It'...

Cinta Terulung Dalam Hidupku

Image
Assalamu'alaikum. Sesiapa pun tak pernah dan tak akan pernah mampu ambik alih takhta kasih bonda dari hatiku. Harsh statement. Hakikatnya begitulah. Aku kan vokal, rasa apa aku cakap, cakap apa aku rasa. Expressive kata orang putih, dah memang macam tu apa nak dikata? Mak selalu suka curi-curi pandang anak dia dan rasa kasih yang terpancar dari sinar matanya memang menjemput segala rasa dalam hatiku. Bahasa bisu yang kadang-kadang diluahkannya, "Sayangnya kat anak mak sorang ni". Oh, anak mak yang sorang ni pun sayang gila kat mak, tau!  Mak dah semangat nak teruskan hidup, muka pun dah ada kaler. Dia dah suruh aku pergi belikan tudung raya untuk baju-baju dia dalam almari. Siap nak try hoodie kuning aku sebab nak pakai style tu pulak raya tahun ni. Perghh tahniah la Nai, sebab sungguh kuat menahan perasaan dan tetap tersenyum sedaya mungkin sepanjang adegan mencuba tudung itu berlaku.  Dua gambar dari dua hari yang berbeza. Mak memang lawa pa...

WW ~ Orang KL Yang Gila Di Jakarta

Image
Hurmm.. Murah Gila, Gila Aku!  ~ Nai at Tak Pe Je.

Tahniah Pahang Darul Makmur!

Image
Assalamu'alaikum. Setinggi-tinggi tahniah kepada pasukan bola Negeri Pahang Darul Makmur dan kesemua penyokongnya. Bangga la semua orang Pahang, kan? Habis la Mat Yo kena jadi laughing stock dua tiga hari mulai dari saat dan detik dia gagal sempurnakan tendangan penalti tadi! Bagus jugak, kalau tak aku dah bosan semua asyik masuk gol je tendang tadi. Terima kasih la bebanyak, Mat Yo.. Jasamu kukenang. Terhibur sungguh!  Tahniah jugak kepada kedua-dua pasukan yang dah bertungkus lumus (termasuk Mat Yo, jangan lupa!) memastikan Final Piala Malaysia 2014 berjaya dihabiskan dengan bergaya. Dan yang paling legend, kesemua penyokong yang datang memeriahkan majlis, termasuk la kaum kerabat koi dari Temerloh sana dan adik ipo koi yang belum lagi sampai ke rumah dari Bukit Jalil. Korang memang superb! Dah selamat pegi Stadium tu bebaik la di jalan raya.. Selamat pulang ke destinasi masing-masing!  Tu je la pon, bye..! ^_^ ~ Nai at Tak Pe Je.

WW ~ Preloved_TPJ

Image
Just Opened Jom?  ~ Nai at Tak Pe Je.

Juma'ah Barakah ~ Counting Blessings

Image
Assalamu'alaikum. Yes, life has ups and downs but that's what makes it lovely. How about focusing on the good things rather than dwelling in the not so good ones? Happiness is a choice, really - so why choose sadness? Be glad to be alive just yet. Rise and shine. Smile and kick some ass. ;)  Anyways, I had a good breakfast with fruit platter, which consisted of honeydews and papayas. Yesterday, though. Today I didn't get to snap any single picture of anything. The pictures in this post were all taken yesterday at Klana Hotels & Resorts, Seremban where I attended a ceremony to be remembered forever.  I was officially admitted as a syari'e counsel of Negeri Sembilan yesterday. Alhamdulillah... Another blessing to count, another reason to rise and shine, another reason to smile ever so sweetly. Winners take it all... - Nai at Tak Pe Je.

Rest In Peace, MH 370

Image
Assalamu'alaikum. It was confirmed that MH 370 has ended in the southern Indian Ocean. If we the bystanders can't help our tears, imagine how the next of kins must be feeling now and the rest of their lives. Yes, the phrase chosen by PM Dato' Sri Najib Tun Razak was 'ended' instead of 'crashed' but still, it meant just that. Crashed. Drowning our hopes and positivism. What a thing to chew! The fact that why on earth it has flown there in the first place still remains unanswered. Loads of speculations shall reign supreme, rest assured. However, let us have some respect for the mourning families of the passengers, captain, co-pilot and cabin crew. Be civilized at the very least, if you cannot be sensitive enough not to bad mouth here and there.  The Ocean is a remote area due to its depth and turbulent waves, which is analogically versed as 9 to 10 times the height of KLCC. So, the chance of survivors is slim to zero. Unless of course, Allah W...

Pray for MH 370

Image
Assalamu'alaikum. Ya Allah, please ease everything for everybody on board and those off board MH370. It's been 3 days and still no sign of anything just yet. Speculations have risen high. Stress is unquestionable. Distress is undeniable. Yet we must not lose hope.. Keep praying for them we shall.. Someone sent me a whatsapp message today, saying that the MH370 tragedy has some significance with surah Yaasin wherein the surah has 83 verses altogether and the flight was reported to be lost on 8/3/2014 at approximately 00:41. Verse 41 of that surah is as follows: "And a sign for them is that We lodged them (their offspring) in a laden ship" This by all means an unforeseeable circumstance, an Act of God. The fact that the verse in that surah has illustrated such situation is not a coincidence, but rather a point to ponder. However, there are others who disagree with such intrepretation of that verse, due to the fact that it's against 'reason behin...