Posts

Showing posts with the label RAMADAN 1440H (MAY 2019)

Pra Lebaran: Blues Anak Bujang

Image
Assalamu’alaikum. Sekali setahun, kami bertiga mesti turun Pavilion KL bawak anak bujang beli baju raya. Kalau dulu Parkson, sejak naik sekolah menengah dan takde saiz yang sesuai dengan dia, tukar kepada Padini pulak. Orang dah ada citarasa sendiri ni bukan boleh main-main, beb... budak zaman sekarang cepat tau apa yang depa nak, bukan macam kita dulu, terima je apa yang parents belikan. Mummy ni haa, tukang suggest je kot la ada yang mengena. Dalam banyak-banyak suggestion tu ada la jugak masuk shortlists, ok la kan?  Selebihnya, mummy tukang pegang baju-baju yang dipilih sebelum pass kat daddy untuk menyelesaikan bil di kaunter, ko rasa? Anak sorang semata wayang, lautan api pun sanggup direnangi, begitulah kasih seorang ayah. Sendiri ikat perut ke takde baju baru ke takde hal, janji keperluan anak cukup dan sempurna. Kegembiraan letaknya di situ, semoga direkodkan sebagai ibadah dan dilipatgandakan rezeki hendaknya. Ameen... Aku tahun ni belum beli apa-apa lagi, ...

Bagaikan Pelangi: Sehelai Kaftan Biru

Image
Assalamu’alaikum. Baru-baru ni aku ada beli 4 meter kain shifon kat Nagoya cawangan Aeon Big, terjatuh cinta pandang pertama pada corak dan kombinasi warnanya. Dalam hati niat nak buat kaftan, boleh la pakai raya, kekdahnya. Tapi mentang-mentang la kaftan ni teramatlah mudah dibuat, kejap je dah siap terletak elok je kat badan. Namanya dah siap, terus aku pakai pergi kerja, takde maknanya nak tunggu raya bagai. Bak kata bibik, “puan saya hari-hari pun hari raya”. Pelik mungkin bagi korang, kaftan pakai raya tapi percayalah, dah lama aku teringin nak buat macam tu. Kalau kena fabrik dan potongannya, kita tetap boleh tampil bergaya dengan kaftan sewaktu berlebaran. Jangan pulak pakai baju kelawar yang buat tidur tu, tak sesuai la kan. Cuba tengok kaftan yang para wanita pakai di seluruh dunia, siap boleh bawak masuk majlis keramaian tu! Memang la ada kaftan sempoi yang orang putih pakai pergi ke pantai, lapik bikini kekdahnya. Itu sama jugak, tak sesuai buat pakai raya. Korang ...

WW ~ Ramadan View

Image
Home Terawih be like...  ~ Nai at Tak Pe Je.