Maklom Ko Munger

 Assalamu’alaikum. Siapa yang pernah sampai Tokyo dan biasa lepak di Bukit Bintang, akan rasa deja vu. Bagi warga kota Kuala Lumpur mungkin tak tau nak hargai betapa happening nya negara sendiri, tapi percayalah kita tak kalah pun dengan tempat-tempat tumpuan pelancong yang bertaraf antarabangsa. Contoh kalau kita turun KL dari Kuantan, jenguk Pavilion memang tersembur biji matalah jawabnya, especially suasana malam yang disimbahi lampu-lampu berkerlipan. 

Anak aku kalau ada bibik ikut kat kawasan Bukit Bintang, serta-merta akan bertukar jadi bodyguard dan sibuk jaga takut bibik dia hilang. Sama macam pergi jalan-jalan tempat luar, memang dia jadi restless dan awasi bibik. Bukan apa, sebab terlampau selalu ghaib entah mana-mana, dah la tak dengar orang call. 

Lately aku teringat sangat saat-saat berjalan kat Tokyo. Masuk kali ke-2 sampai Tokyo, akhirnya aku berkesempatan buat salah satu daripada bucket list: sewa kimono dan ambik gambar sampai lebam. Dulu teringin nak buat gitu, tapi takde bajet jadi aku pendamkan saja hasrat dalam hati dengan doa dan harapan.. nantilah satu hari, mana tau anak dah besar boleh pergi lagi. Alhamdulillah, dimakbulkan Ilahi dan akhirnya tercapai hasrat yang diidam-idamkan. 

Masa kami pergi hari tu, musim panas dan orang kebanyakannya pakai yukata, bukan kimono yang lebih kompleks. Teringin nak pakai kimono sebenarnya tapi ya ampun, harga sewanya tak sanggup mak! Bab harga aku malas nak borak dalam post ni, nantilah lain kali kalau rajin. Itupun aku dah lupa berapa, kena tengok balik resit. 

Aku pilih warna lembut dan elakkan warna hitam.. maklumlah summer di Tokyo keringnya tak boleh bawak bincang. Bibik dia macam biasa suka warna terang, nak larang pun dah dia pilih sendiri. Bila tengok aku pakai mula la menyesal tak pilih warna lembut, haih sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian mendapat ler.. 

Mamat sebelah aku tu pulak pilih motif rimau, aummm! Dah macam yakuza aku tengok, anak dia suka belang-belang macam zebra. Maklom engkau munger : I can buy my own flowers kekdahnya. Jadi kombinasi 3 orang : munger, rimau dan zebra. Hahaha ko rasa? 

Aku makin lama makin jatuh cinta pada Jepun, dan Jepun makin lama makin jatuh cinta pada agamaku. Dari dulu aku lihat sana sini nilai-nilai murni di Jepun tanpa Islam, sekarang di sana setiap 10 minit ada orang masuk Islam. Makanan halal pun tak sesusah dulu dah sekarang kat sana, siap boleh lepak kedai halal Ramen beli guna vending machine. Apa yang berlaku adalah sepertimana yang Allah gambarkan dalam ayat 2 surah An-Nasr, kawan-kawan..


Agama Allah ni mendamaikan, jadi kita yang dah dilahirkan dalam kedamaian wajiblah bersyukur. Jangan pernah berhenti mencari damai di hati, dengan berdamai dengan takdir-Nya. Hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang, kan? Orang pun boleh ikut tenang sekali melihat ketenangan dan kedamaian yang terpancar dari wajah kita, mudah-mudahan. Dah dapat pahala free, best kan? 


Nanti kalau pergi lagi, kita bawak baju kebaya pulak bergambar kat Jepun. Ok? 

~ Nai @ Tak Pe Je.







Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan