Seri Pengantin Selamanya

Assalamualaikum. Sekarang semua my girls dah berstatus puan,  takde cik lagi,  ya!  Tapi mudah-mudah semua akan maintain macam anak dara sampai bila-bila,  kot ya pun nak berangan,  apa salahnya biar tak logik dek akal,   kan? Percuma je, tak kena bayar. 


Aku beriya la balik kerja aritu lepas maghrib terus potong kain lace hijau,  jahit tangan sampai pukul 2 pagi demi menepati tema dayang-dayang pengantin yang nak pakai lace masa majlis kenduri. Kenapa hijau?  Sebab itu je yang sesuai dengan kain batik pilihan dalam almari. Aku ada lagi dua warna yang belum dijahit,  jangan tak tau!  Rasanya nak pelan2 jahit pakai raya tahun ni. 


Lace sebelum ni aku duk tempah buat kebaya pendek je,  kali ni teringin nak pakai kurung moden labuh pulak, sebab tengok mak pakai terjatuh hati la pulak. Memandangkan aku tak reti nak jahit lining dan masa pun suntuk, aku putuskan nak pakai dengan inner lengan panjang aje,  warna hijau lumut yang dah sedia ada dalam simpanan.  Kalau warna hitam tak berapa menyerlah pulak lace hijau muda itu,  maka kita kasi laluan la sikit...


Kami dayang-dayang sama berseri dengan ratu sehari,  hokeh?  Aku siap mekap full face aritu,  walaupun sangat amatur dalam arena mekap. Tapi xde la full sangat, primer, eye shadow blusher bagai takde pun. . Takat guna foundation, kekdah contouring sikit2, kening kasi hitam sikit tak biar polos. Hasilnya,  dapat la tumpang seri pengantin baru jugak seposen dua,  tak la pucat kat sebelah dia. 


Lepas ni nak try buat lining pulak kain lace, saje kasi variasi. Tinggal lagi,  aku lagi rasa praktikal kalau buat kosong tanpa lining,  sebabnya nanti boleh tukar2 warna inner mengikut kesesuaian majlis dan keadaan.. Nak pakai santai-santai dengan palazzo pun boleh. Lagipun sekarang ni dah banyak pilihan inner daripada macam-macam jenis fabrik kat luar sana,  ikut selera kita je nak seksi ataupun nak syari'e. 


Minggu lepas contohnya, aku pakai lace hijau pucuk pisang tu pergi ofis. Inner yang aku pilih warnanya purple,  sama dengan palazzo, terus kasi effect berbeza daripada masa jadi dayang pengantin. Dah namapun fesyen, kita yang tentukan, betul tak?  Siapa kata kena pakai lace pergi kenduri je, lepak-lepak pergi Starbucks pun boleh kalau hendak. Cuma lace ni kan graceful gitu kalau pakai, maka sesuai la untuk special occasion. . Selebihnya, terserah kita.. .

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan