Kisah Songket dan Konvo Ida

Assalamu'alaikum. Sorry lama tak update blog,  sikit lagi nak bersawang, sibuk sikit semenjak dua tiga menjak ni. Bukan apa,  lama tak berjalan jauh,  dah lebih 5 tahun ekonomi tak mengizinkan.  Tahun lepas dapat tiket promo redeem Enrich points pergi balik UK,  perjalanannya pertengahan bulan Mac baru-baru ni.  Balik je KL,  terus masuk ofis dan sebelah petangnya pergi konvo Ida,  siap dapat VC award lagi ambik Masters,  ko hado? 


Mengantuk Tuhan aje yang tau,  tidur sepanjang perjalanan ke Shah Alam. Anak sedara duk ulang alik depan belakang nak duduk dengan Mak Lom,  terpaksa mintak mak pegang sebab dah tak tahan sangat rasa kantuk. Jet-lag kekdahnya, begitulah.


Kesian Ida,  sampai kat Shah Alam dah habis majlis,  tak sempat tengok dia naik pentas. Anak aku ada extra class, tak dapat join. Daddy dia jumpa client, pun takde. Ibu Muhammad pulak masih kerja,  tak leh join jugak. Mana yang ada je la,  kan. .


Mak batuk dah dua tiga hari,  tak berapa sihat, kena bawak wheel chair cadang dia tak yah berjalan jauh. Jalan dekat2 takde hal,  janji jangan naik bukit,  tangga atau yang sewaktu dengannya . Beli bunga pun mana yang sempat je kat situ,  siap suruh Ida pilih sendiri. Ye lah, menda2 bunga bagai kalau bukan aku yang arrange, memang takde la kan?  Orang lain tak berapa paham,  kalau paham pun tak berapa ada kemampuan. Takpe la,  aku dah biasa. 


 Mak dan aku pakai kain songket Kemboja yang Ida hadiahkan,  aku jahit sendiri aritu sebelum pergi bercuti. Longgar jadinya kain baju Mak Lom,  banyak sangat menapak bakar kalori sepanjang bercuti. Nenek pulak memang beriya diet nak kasi perut turun sikit,  sebab masa mula-mula try baju kurung moden kaler purple dengan kain skirt kembang tu,  perut dia muncit sangat.  Heheh sibbaik sempat kuwus ya,  nenek vogue,  ya? Jadi rebutan dua ketul cucu kiri dan kanan,  masa duduk atas wheelchair,  pakat berebut nak lepak atas riba sambil menuju ke kereta.


Asalnya nak pakai baju ni,  tapi dah terlebih besar pulak jadinya,  tukar baju lain. Itupun siap kena pin kat belakang,  nak kasi nampak fit,  tak menggelebeh macam baju pinjam. Apa2 pun,  mission's accomplished. Berjaya aku jahit dua helai kain hadiah Ida untuk mak dan aku pakai masa konvo dia.  Tahniah, Mak Lom! 


Kami jenuh pergi PJ lepas tu semata-mata nak ambik gambar family kat YS Photo, SS 2, PJ. Pergi belakang Jakel Shah Alam tu kedai dah tutup,  apa nak buat, dihambat waktu yang amat.  Itupun aku call dulu mintak kedai gambar kat PJ tunggu kami jangan tutup dulu. Haa,  kan main lagi,  jangan gambar tak lawa sudah!  Nanti aku share gambar tu bila dah siap,  ya. .. Till then, cheerio! Assalamu'alaikum. 

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan