Mereput Demi Negara

Assalamu'alaikum. Nak dijadikan cerita, sebelum diwajibkan melepak kat rumah selama 14 hari, aku dah memang tak masuk ofis dekat 14 hari atas sebab-sebab yang tak perlu diceritakan di sini. Aku bukan tak kerja, cuma tak masuk ofis, kecuali bila ada benda urgent yang tak dapat dielakkan. Bila dah kena duduk rumah ni, aku dapat tau ada penghuni kondo Sri Maya di Jelatek yang positif covid-19, tetiba aku rasa bersyukur sangat sebab takde kontek dengan orang ramai bila tak aktif bukak pintu untuk orang datang jumpa pesuruhjaya sumpah. Ye lah, mana tau salah seorang yang datang dalam tempoh aku tak bukak pintu tu sebenarnya pembawa virus, yang mana dia sendiri pun tak tau? Kiranya aku dah putuskan jaringan penularan virus jahat itu tanpa sedar. Alhamdulillah... sesungguhnya perancangan Allah adalah sebaik-sebaik kejadian! 

Bila Tan Sri Muhyiddin Yassin kata nak buat pengumuman penting sebelah malam, orang2 Malaya diserang panik secara berjemaah dan memandai jadi Nujum Pak Belalang kononnya nak umum Lockdown. Aku relax je, takde reaksi langsung. Sekali bukan lockdown pun, PM ke-8 kita buat pengumuman Restricted Movement Order (RMO) ataupun Perintah Pergerakan Terhad (saja). Pun aku takde reaksi, takpe la bisik hatiku, ada la tu hikmahnya kita je tak tau. Tapi aku tak boleh brain bila orang2 Malaya terlampau bijaksana bijaksini, pakat balik kampung secara berjemaah pulok! Mana2 yang tak balik tu, buat chill lek lu sap kok lu lepak siang malam pergi pasar tani, kedai makan bagai. Helok sangat la Azwan Ali maki hamun, mewakili suara hati kebanyakan orang yang tak semua ada bakat dan kepetahan sebegitu. 

Masuk hari ke-2 RMO aku baru nak keluar rumah cari barang dapur, lalu depan ST Rosyam Mart tak sanggup nak berhenti, manusia beratur macam nak ambik BRIM. Lajak ke Giant, boleh la tahan sikit, cuma ye lah, aku buat social distance masa Q nak bayar, ada pulak orang terlebih terer tolong isikan tempat kosong, hello?! Payah nak bercakap dengan orang takde common sense ni, ko rasa? Mungkin dia tak tau ada keperluan buat social distance, aku cuba berbaik sangka. Dikhabarkan, sehari kemudian, ada anggota RELA tolong duduk tengah antara ruang kosong sebab banyak sangat makhluk yang tak paham bahasa. 



Macam yang jelas dari gambar kat atas, takde pun renggang mana orang beratur, social distance can go F itself (gitiewww). Hurmm anyways, aku takde la pergi borong penuh troli, bajet pun entah la nak cakap pun sendat rasa dada. Semoga Allah permudahkan segala urusan kita semua, Ameen. 

Balik dari Giant tu aku pulun basuh tangan dengan sabun, gesa bibik buat yang sama. Mandi manda segala bagai la, of kos. So, apa yang aku buat dengan hasil tangkapan yang tak seberapa di Giant itu? Club Sandwich Bunga Cinta namanya, hehehe. Sedapnya mengalahkan Subway, kata Ida. Hek eleh.. kot ya pun nak bodek, agak2 la kan? Tapi memang sedap pun, aku guna roti wholemeal dan ambik resipi kat you.tube. Daging ayam direbus dulu, diracik2 dan diperap bersama garam, serbuk lada hitam dan mayonis. Telur dadar dibancuh dengan garam dan serbuk lada hitam. Roti dipanggang dalam oven, dah masak kita sapu mentega, susun atur dengan ayam, telur, timun Jepun, salad, kemudian dilengkapkan dengan sos cili dan mayo. Kalau nak diet, toksah letak mayo. Ikut koranglah. Boleh try buat, okay?

Kita duduk kat rumah jaga diri dan keluarga terkasih, jaga negara tercinta ini. Memang perit nak tempuhi, susah senang ingatlah, nyawa dulu walau apa pun. Itu tuntutan agama. Maqasid Syariah menuntut kita menjaga nyawa, jadi kita jaga nyawa.. duit insya Allah ada la tu jalannya. Kita mereput dulu kat rumah sebelum kojolkan diri dan orang lain kat luar sana, ok guys!



~ Nai @ Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan