Panggilan Solok Lada

Assalamu’alaikum. Aku dari dulu kala sangat suka makan solok lada, especially jodoh dengan nasi kerabu. Biasalah, nama pun orang Pantai Timur kan, apa nak heran? Seumur hidup tak pernah la aku buat sendiri, sampai la Ramadan kali ni. Masalahnya punya la hazabedah nak cari lada solok kat kariah Masjid Setiawangsa ataupun yang sewaktu dengannya. Dua tahun lepas relax je beli kat Aeon AU2, bersepah ada jual kat bahagian sayur-sayuran. Mungkin tak berapa mendapat sambutan ataupun memang bekalannya dah tak semudah dulu, aku pun tak pasti punca sebenar sekarang dah takde jual. Sebelum puasa aritu gigih bibik kirim kat orang Kelantan yang jualan kat siar kaki, kebetulan ada kerabat balik kampung. 


Datang angin hijau aku nakkan solok lada, macam tak cukup tanah aku cari kulu kilir. Cold Storage kat GE Mall pun takde, sedih rasa aku pergi dengan bibik penuh harapan. Balik tu aku google, jumpa la kat Jaya Grocer ada jual. Lepas selesai kes kat Jalan Duta esok tu, aku niat nak pergi ke KL East Mall tapi macam tak praktikal la pulak, baik order online je biar dorang hantar depan pintu. Tambah itu ini begitu begini cukupkan RM50 dapat free delivery, jimat masa dan tenaga. Keesokannya lepas balik hantar anak sekolah, aku mulakan projek istimewa membuat solok lada dari A sampai Z, berbekalkan resipi-resipi ambik kat you.tube. Team-up dengan bibik buat nasi kerabu sekali, tapi tak sempat nak siapkan tumis dah dipanggil tuntutan kerja pejabat. Begitu sekejap masa berlalu, dalam jam 1 petang dah siap semuanya bibik buat. Apa nak dikata, ok la tu at least aku dah settle buat solok lada kan.. lain kali la pulak kalau nak sangat buat nasi kerabu dengan tenaga sendiri.


Mak aku duduk rumah adik sejak sebelum puasa, biarlah tukar angin sekali-sekala. Bibik tak lepas duk video call dia sepanjang nak siapkan sambal tumis, sambal kelapa dan nasi kerabu.. kira macam online tutorial gitu. Mula-mula nak pergi hantar ke rumah adik tapi punyalah aku sibuk hari tu, tak sempat nak bangun. Aku suruh bibik panggil adik datang ambik, lagipun rumah dia kat Ukay Perdana, kejap je datang sini naik motor. 


Alhamdulillah, lulus piawaian mak aku dari solok lada sampailah semua pakej nasi kerabu tadi. Sambal tumis tu tak boleh lawan mak buat, of course tapi terer dah bibik hasil latihan bertahun-tahun dengan mak. Bibik pulak sejenis tak suka orang kacau dia masak, rasanya kalau tak puasa mungkin aku dah naik suara hari tu. Tapi iya lah, niat dia baik nak permudahkan urusan aku.. dah kerja dia memasak, aku nak sibuk-sibuk tunjuk skill kenapa? Heheh. Padahal aku nak praktis buat sendiri, bukan nak ceroboh kawasan dia. Tinggal lagi, modus operandi dia pun sama jugak: nak praktis buat sendiri secara solo tanpa mak di dapur (walaupun duk video call dari jauh). 

Takpe la, yang penting dah selamat segala-galanya... sambung makan masa sahur lagi, jangan tak tau! Punya la sedap solok lada tu, sampai hari ni masih boleh kecap di hujung lidah. Bombastik? Tak... itu adalah fakta bukan auta.  Lepas ni kalau disampuk hantu hijau solok lada, aku dah tau mana nak tuju. 

Terima kasih sudi baca, jaga diri hiasi peribadi. Sampai jumpa, Assalamu’alaikum.

~ Nai @ Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan