Kopi Dangdut

Assalamu’alaikum. Masa mula2 dengar lagu Kopi Dangdut (versi remix, bukan Fahmi Shahab) zaman  remaja dulu, aku terdiam kejap. Dalam hati rasa pelik, lagu apa ni best nak mati? Takkan la dangdut macam ni, ish tak boleh jadi ni! Sejak tu sampailah sekarang umur dah 45 tahun, Kopi Dangdut bagi aku kekal menjadi satu misteri yang tak terungkai. Apa dia? Betapa salahnya aku… kan boleh google? 




Maka dengan itu, terjawablah sudah ‘misteri’ yang menyelubungi aku sekian lama. Aku siap cakap kat pakwe: Takkan la asalnya lagu dangdut, terlampau advance untuk tahun 1990-an, bunyinya extra international. Rupa-rupanya Kak Temah oi, lagu ni berasal dari Venezuela dengan tajuk Moliendo Café (Grinding Coffee), bayangkanlah era 1950-an dorang boleh cipta satu melodi yang menjangkau zaman! Sejak pertama kali dipasarkan, dah berapa banyak versi dan bahasa yang ikut sama2 memeriahkan persada dunia muzik? Lebih 800, ko rasa?

Irama dan lagu takkan mampu dipisahkan, lemah tiada bernada dan hampa akibatnya, bak kata biduan negara, Tan Sri P. Ramlee. Apa pun jua jenis seni yang kita hasilkan, biarlah dari hati yang paling dalam… supaya nanti akan kekal bernyawa berabad-abad lamanya. Selamat berkarya diucapkan kepada semua pencinta seni di luar sana, anda adalah lagenda!

~ Nai @ Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan