Berlari Di Awangan

Assalamu’alaikum. Sesungguhnya long covid adalah sesuatu yang bukan sekadar rekaan mahupun konspirasi sesiapa. Aku dah biasa sakit tapi covid dan long covid kadang-kadang rasa macam nak putus asa malas nak lawan. Tapi menyerah kalah takde dalam kamus hidupku, maka dengan itu tetap bangkit untuk terus berjuang. Apa yang boleh kita lakukan selain daripada mengambil supplements ataupun ubat-ubatan ialah bersenam. Tak boleh tuang, tak boleh culas kalau nak kembalikan tenaga yang disedut virus. 


Pelan-pelan mula, kekal konsisten dalam mengeluarkan peluh sekurang-kurangnya sekali seminggu. Kalau keadaan mengizinkan, boleh pergi jogging ataupun berlenggang kangkung macam itik pulang petang. Kalau rasa malas nak pakai tudung tutup aurat bagai, dapatkan peralatan bersenam dalam rumah. Tak kisah la tali skipping ke, basikal ke, treadmill ke, air-walker apa-apa je la yang sesuai dengan bajet masing-masing. Dengan syarat, gunakan benda alah tu penuh dedikasi jangan buat tukun ataupun tempat sangkut baju pulak, kan? 


Aku ni ada seketul je alat exercise, Cik Basikal Merah yang pakwe bagi hadiah dekat 10 tahun lepas. Sebelum kena covid dulu aku exercise ikut mood aje.. ada masa rajin pagi petang aku kayuh, tapi datang vitamin “M” mula la tersadai tak bersentuh. Pernah satu ketika langsung tak digunakan, sebab aku sakit lutut lepas jatuh tangga.. kena rehat berbulan-bulan jugak. Makan tak ingat dunia, lalu apa lagi bermaharajalela lemak tepu kat bahagian pinggang ke bawah. Orang badan pear shape biasalah kekdohnya, dah lama berdamai dengan realiti. 


Sebelum ni aku kayuh basikal dalam rumah berkaki ayam saja, walaupun takde ayam yang terlibat dalam ini kisah. Tapi terasa nak ada kasut sport baru, nak pergi terjah kedai kasut pun tak mampu tarik body… punya la kurang upaya. Takde la, saja exaggerate kasi drama Korea. Kasut aku dah lunyai, sesuai dengan usianya. Order kat Shopee, jauh kasut manis aku ni terbang dari Guan Zhou, Mainland China. Pakai kasut masa mengayuh basikal walaupun indoor, sebenarnya lagi bagus sebagai perlindungan kaki kita. 

Kalau nak beli treadmill pun, aku buat research sikit aritu lagi bagus beli air-walker sebab lagi banyak bakar kalori. Sekarang ni aku bangun dari tempat duduk basikal dan jogging di awangan. Kira aku kayuh sambil bangun la, sama macam fungsi air-walker gitu. Lenguh toksah cakap la, pergh… mula-mula buat dulu, macam nak patah keting. Tak payah buat lama-lama jogging di awangan tu, sedar diri dah makin muda kan. Aku punya ukuran adalah sekali saiyyidul istighfar jogging, duduk kayuh balik. Hehhe kekdoh. 

Sebenarnya kan, kalau nak cepat nampak kesan turun berat badan, elok kita melompat guna tali skipping. Aku tak mampu sebab lutut tak kuasa nak tampung berat ni masa melompat. Baik aku lari setempat lagi selesa daripada melompat. Siapa yang lutut cap baeeek punya tak macam aku, boleh la lompat guna getah gelang macam zaman budak-budak dulu kalau tak nak beli tali skipping. 

Kalau rasa mahal nak beli apa-apa peralatan dan malas nak sambung getah gelang jadi bulatan besar dan tak nak keluar dari rumah, korang larilah setempat ataupun lompat setempat dengan kedua-dua belah tangan memusing angin, seolah-olah sedang memegang tali skipping. Mak aku jalan berlenggang keliling ruang tamu 25 minit sehari, berpeluh jugak. Dia exercise jari sambil jalan, tekan tasbih digital mengira zikir. 

Apa lagi alasan kita?

~ Nai @ Tak Pe Je.



 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan