Raya PKPB Mei 2020

Assalamu'alaikum. 3 bulan sudah kita hidup dalam Perintah Kawalan Pergerakan, untunglah dah diberi kelonggaran sebaik saja masuk fasa PKP Bersyarat. Rentas Negeri tak boleh, jadi mereput saja kat rumah masing2 jangan duk gatal pergi balik kampung bagai, ok? Buang masa je mencuba, nanti kena patah balik jugak, semak otak aku fikir kenapa depa tak boleh paham tujuan peraturan ni dibuat, oh my God! Tinggal lagi ye lah, nuclear family aku semua ada kat Lembah Kelang, senang la cakap, ye? Tak jugak... keluarga mertua aku takde kat sini, kalau aku kat tempat pakwe, pedih jugak tangkai hati dengar takbir raya! Tapi sebab kita sayangkan orang tua kita, kita kebalkanlah hati untuk tidak pulang ke kampung dan meletakkan depa dalam risiko yang tak diingini. 


Harus ada kuih raya, walaupun takde tetamu yang sibuk nak bertandang kecuali adik-beradik yang tak duduk sebumbung. Aku usaha beratur kat AEON minggu lepas, semata-mata nak beli kuih pilihan kalbu. Bekas kuih sekali dengan dulang tu aku beli kat Langkawi masa arwah ayah hidup lagi, punyalah nostalgik.. pecah dah sebiji, nak pergi beli ganti tak jadi-jadi, bila dikuatkuasakan PKP langsung tak kesampaian hasrat di hati. 


Atas permintaan majoriti, aku masak nasi biryani ayam untuk 1 Syawal tahun ni. Perap dari malam, seawal jam 5 pagi aku dah mulakan projek #naimasak kat dapur. Tumis ayam dalam E-Want pressure cooker, kejap je dah separuh masak untuk diletakkan dalam beras basmathi. Hari ni 1st time aku masak nasi dalam periuk bersaiz 10L, teruja la pulak! 20 pot beras aku selamba je guna sukatan rempah untuk 10 pot, demi memastikan kelastrian hidup mak dan anak-anak saudara yang tak boleh makan pedas. Nak cover tekak sendiri, aku bikin sambal pedas terangkat kening Ziana Zain, ah gitiewww! 


Hasilnya memang tak mengecewakan, alhamdulillah... berbaloi aku drive sendiri pergi beli daging kambing dan udang galah kat Pasar Borong Selayang. Lepas ni kerja akan menjadi jauh lebih mudah, nak beli lauk untuk mak masak kat Temerloh pun tak sibuk nak susahkan sesiapa. 


 Rencana asal aku kalau ada bajet lebih, hajatnya nak buat 2 jenis biryani: biryani ayam dan biryani kambing, tambahkan lagi lauknya ayam goreng berempah dan daging masak hitam. Memandangkan keadaan tak mengizinkan, maka kita bersyukur dan berpuas hati dengan apa yang termampu. Panjang umur murah rezeki, ada la tu Allah izinkan aku buat gitu suatu hari nanti. Insya Allah. Yang penting, diizinkan untuk berkongsi sesama tetangga pun dah seribu rahmat, alhamdulillah...!


Bab busana pulak, rasa kagum dengan diri sendiri, langsung tak beli baju ataupun tudung baru raya PKP ni, pakai je koleksi sedia ada. Nak ikut tema pun tak sempat, ikut suka la janji lawa. Azieq awal pagi pakai baju style sweater masa solat sunat Aidil Fitri, sekali katanya nenek suruh tukar baju tradisional untuk bergambar seisi keluarga. Bila tau aku tak gosok pun, azieq mintak nak pakai kurta hijau yang dijahit khusus untuk majlis menyambut tetamu uncle Mus dia hujung tahun lepas. Siap layer dengan tshirt lengan panjang pulak kat dalam, aishh konpius aku tak panas ke?


Mummy Azieq mekap ala kadar je, cuma kasi contour mana2 yang patut dan perlu menggunakan Highlight Contour Compact jenama IN2IT. Nak beriya mekap pun tak pergi mana2, takat nak bergambar tiga empat keping boleh la. Dah lama berkurung kat rumah ni muka pun tak perlukan banyak touch up, jimat sungguh koleksi mekap semua wanita!


Baju kebarung kain lace dipadankan dengan skirt potongan 'A' ni aku jahit hujung tahun lepas, duk tergantung sepi dalam almari takde tempat nak bawak dia berjalan. Alang-alang ada baju baru, bolehlah aku lancarkannya sebagai busana raya PKP 2020 dengan penuh takzim dan tawaduk. Mak pakai jubah yang dia beli kat Madinah tahun 2018, membebel adik aku sebab mak tak pakai baju kurung. Elok je pakai jubah bagi aku, tak jadi masalah pun cuma adik aku Salami memang jenis proper berbaju Melayu, bersamping rapi dan lengkap bersongkok setiapkali raya. Katanya kalau pakai jubah masa raya, mak nampak tua sangat, tak berkenan di matanya! Aku tengok lawa je mak pakai jubah, korang rasa?


Ok la, citarasa manusia kan tak serupa, sebab tu warna ada banyak, tak hanya putih dan bentuk juga ada banyak, tak hanya bulat. Sama-sama belajar menghormati dan bertoleransi sesama kita, berlapang dada dengan perbezaan masing-masing. 


Ok lah, 1 Syawal dah jadi cerita semalam, nasi biryani pun dah habis dimakan dan diedarkan pada tetangga kiri kanan. Tahun ni kita berhari raya dengan segala macam kelainan, kebiasaan baru yang entahlah bila nak masuk dalam hati betul-betul. Selagi vaksin Covid19 tak dijumpai, selagi itulah kita tetap harus mematuhi peraturan yang kerajaan terapkan atas nasihat KKM. Kita pakat jaga kebersihan, ubah cara pergaulan dan cara hidup sedaya yang mungkin, itu je yang boleh sebabnya Covid19 makin hari makin kuat imutasi dan bertukar cara jangkitan. Musuh ghaib, standard la.. kalau boleh nampak dengan mata kasar, kita nak keluar rumah pun takut! 


Kita jumpa lagi lain kali, selamat hari raya versi PKP 2020 semua! Assalamu'alaikum.

~ Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan