Semut Berkaki Seribu, Nyah Kau Dari Sini!

Assalamu'alaikum. Movement Control Order (MCO) ataupun Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dah masuk fasa kedua minggu aku deraf entry ni dan Malaysia bersiap siaga untuk menghadapi kemungkinan gelombang ketiga covid19. Adeh, sungguh stress keadaan tajuk berita yang terpaksa kita semua hadapi semenjak dua tiga menjak dunia diserang tentera ghaib ni, kan? Bertahan atau tidak, apalah pilihan yang kita ada selain kekal diam di rumah, menjaga diri sendiri dan keluarga, dalam masa yang sama menjaga orang lain dan keluarga mereka juga. #kitajagakita pendek katanya! Posting kali ni lebih kepada #untiltomorrow yang membawa kita fokus kepada aura positif dan menyebarkan positivism sesama kita, daripada terus menjerumuskan diri ke dalam kegelapan yang menyelubungi dunia. 


Kita ni bangsa yang cepat berpuas hati dan mudah pula alpa, apa tidaknya, baru diberikan kelonggaran sikit je dah berbondong-bondong keluar cari barang basah kat pasar dan tak peduli langsung pasal jarak sosial ataupun pakai mask. Dah teruja tak menyempat-nyempat nak shopping raya bagai, meh la aku kongsi kat sini contoh kebarung yang korang boleh buat sendiri kat rumah. Bukan apa, raya kali ni takde nya boleh buat open house ke bertandang rumah ke rumah ke, balik kampung apatah lagi. Jadi, yang duk sibuk nak shopping beriya tu kenapa, ya? Tau la korang dapat gaji penuh, dapat pulak BPN yang orang lain telan air liur je dengar, tapi kalau tak sibuk sangat fikir baju baru boleh tak kali ni? Kali ni je. Tapi kalau nak jugak, tolong bertanggungjawab dan pastikan segala langkah keselamatan terjaga rapi. Haiwan covid19 ni dah la tak nampak dek mata kasar, kalau dah kena akan merebak merata-riti, bukan kena kat korang je. Asal menda tak nampak je pakat nak ambik mudah, kan? Dosa pahala syurga neraka kan sama, menda tak nampak... itu yang relax je hidup kerja nak jumpa Mak Esah kenakan orang, kan? #tiber.


Ok, berbalik pada fesyen yang korang boleh DIY kat rumah. Mana-mana baju kurung pesak ke modern ke Riau ke Pahang ke, boleh terus gunting kat tengah dan tadaaa.... bertukarlah kepada kebarung ataupun kebaya, ikut suka korang la nak buat mana satu. Macam baju hijau zamrud ni dah bertahun-tahun ada dalam almari, tak gemar nak pakai tapi bila dah diubahsuai sebegini rupa, terasa sungguh menarik tertarik kau memang da bomb! Tak keluar modal banyak pun, bahkan kalau takde mesin jahit pun takde hal, janji korang ikhtiar jahit tangan pelan-pelan kasi rapi lagi cantik. Bagi yang ada mesin jahit tepi ataupun rajin nak pergi hantar untuk dijahit tepi, lagi meletup dan rapi hasil yang bakal menjenguk tiba. 


Gambar-gambar dan video ni aku suka nak abadikan kat sini, besok-besok anak sedara aku boleh jugak tumpang happy bila baca kan? Jom la kita sama-sama berdoa agar vaksin haiwan semut berkaki seribu ni cepat dijumpai, agar dapat kita kembali menikmati keindahan panorama alam yang selalu kita terlepas pandang kenikmatannya, sehinggalah ia disentap daripada kita sekalian makhluk. Ameen...


~ Nai @ Tak Pe Je.








Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan