Perlu, Beli & Guna Pakai

Assalamu’alaikum. Dalam masa hampir dua tahun kita diselubungi pandemik tentera mikro bernama COVID-19, kebanyakan masa memang berada di rumah. Tak kisahlah dah masuk fasa 3 Pelan Pemulihan Negara (PPN) sekalipun, sesetengah daripada kita kekal bekerja dari rumah. Contoh, bukan semua Mahkamah Shariah daerah ataupun negeri dah mulakan kes bersemuka secara fizikal. Sebutan atau perbicaraan secara maya masih lagi giat dijalankan, yang mana pihak-pihak takkan mampu menjadikan alasan jarak sebagai penghalang. Kecuali la memang tinggal di pedalaman yang takde signal 3G, apatah lagi 4G mahupun 5G. Kiranya siapa yang duk baca entry ni tak termasuk la dalam kategori pedalaman itu tadi, kan?


Disebabkan selalu berada di rumah 24 jam 7 hari seminggu, maka giatlah jari jemari menekan butang beli kat Shopee. Itu aku, korang aku tak tau. Cuma apa yang dibeli takde satu pun yang tak digunapakai dengan penuh dedikasi. Sebab tu kena betul-betul perlu baru beli, kawan-kawanku sekalian! Gambar paling atas aku beli rak tahan lasak untuk susun atur botol air mineral yang pakwe aku borong tiap bulan. Bukan kedai runcit tau, tapi terpaksa cari penyelesaian kepada keadaan yang menyakitkan mata dan jiwa raga. Coway ada kat rumah tapi dia lebih suka beli air mineral 1.5L banyak-banyak. Selain senang nak ukur pengambilan air harian, senang jugak nak bawak kulu kilir masuk kereta bagai. Anak aku pun ambik tiap hari minum kat bilik, sebab aku memang ajar minum air masak banyak nak sihatkan badan.


Beli untuk rumah tu biasa, beli untuk diri sendiri tu tak berapa biasa sangat (yeah right). Hakikatnya, memang jarang aku beli apa-apa yang boleh digunakan sendirian, macam kasut sukan kaler pink dalam gambar kedua. Orang lain tak boleh nak kongsi sebab saiz kasut beza-beza, pendek ceritanya. Kasut yang manis itu aku guna hampir setiap hari untuk bersenam, paling tidak pun selang dua hari. Aku ada tambah koleksi lagi 2 pasang dari kedai yang sama sementara ada promosi, simpan untuk dibuat berjalan sepasang dan lagi sepasang untuk bersenam di luar. Dengan itu, akan lebih tahan lama jangka hayat kasut-kasut pujaan hatiku.


Gambar ketiga pulak aku beli pemegang hand phone, senang nak buat online meeting ataupun tengok drama korea. Bukannya guna 24 jam alat ni kan, jadi masa pakwe ada sebutan kes secara maya, aku bagi dia guna. Sebelum ni dia guna yang lekat kat cermin kereta, jenuh ikat dengan getah bagai nak kasi duduk diam hand phone. Sekarang kan senang, memang dah steady tinggal guna saja. Aku ada order jugak yang murah sikit, nak bagi mak, anak saudara, anak sendiri dan jugak bibik. Maklum la segenap lapisan generasi dalam rumah ni memang perlukan alat macam tu. 

Apa yang aku nak cakapkan kat sini, belilah apa yang kita betul-betul perlu dan bila dah beli, jangan peram buat pekasam. Guna sehabis baik, manfaatkan sepenuhnya. Barulah pembelian yang bijak, kan?

~ Nai @ Tak Pe Je. 





 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan