Baju Seluar

Assalamu'alaikum. Kalau riki-riki baju nak pergi Mekah, mesti ada jumpa busana Muslimah yang orang panggil "baju seluar". Sebenarnya fesyen ni lebih kepada punjabi suit, tak pun salwaar kameez cuma kaki seluarnya kecik menghala ke hujung kalau untuk dipakai oleh kaum wanita. Salwaar (seluar) kameez (tunik/baju labuh) yang dipakai oleh kaum lelaki barulah seluarnya lebar di hujung kaki. Bila dah dimodenisasikan oleh orang-orang Malaysia dan Indonesia, dah jadi baggy pulak seluar untuk busana Muslimah sekarang. Kira kombinasi tunik dengan palazzo la lebih kurang. Dulu nak beli ready made bapak mahalnya baju seluar ni, makan ratus kalau yang elok. Yang tak elok pun takde bawah RM100 sepanjang pengetahuan aku. Dulu la, sekarang aku tak tau. Kot la ada yang jual murah kat mana-mana, bagitau aku ya..


Aku buat sendiri je sejak menceburi bidang jahit menjahit ni, bagi aku takde la pakaian yang paling mudah nak dibuat melainkan seluar gobos. Aku selamba je guna pinggang getah untuk semua kain ataupun seluar yang aku buat, malas nak belajar cara lain sebab lagi selesa getah sebenarnya. Lagipun aku tak masukkan baju kat dalam, jadi tak kisah mana nak kasi presentable sangat di bahagian pinggang. 


Weekend baru-baru ni aku duk buat projek menjahit seluar daripada kain batik Solo yang masih ada dalam beg. Sayang nak potong semua, aku tinggalkan 2 yang terakhir, reserve la kot esok lusa terasa nak buat tunik ataupun skirt. Jadi aku putuskan nak tetas kain susun depan yang aku tak berapa pakai, sekadar menyemakkan almari, produknya kan senang boleh pakai seluar batik kat rumah siang malam. Dah siap semua tu, aku terlebih rajin sampai ambik pulak kain susun baju kurung pesak, beriya tetas pinggang, pinjung segala... pagi ni dah boleh pakai baju seluar gobos pergi kerja. Bajunya aku tak payah alter, cukup lipat sikit nak kurangkan labuh. Selesa yang amat, happy tak payah cerita la kan? Walaupun seharian sampai malam duk nangis lagi tiapkali baca pasal pemergian Abam Bocey.


Anyways, aku letak jugak kat sini gambar seluar gobos yang aku buat daripada kain pelikat tinggalan arwah ayah terkasih, rindu tak berpenghujung! Selama ni aku buat pakai jadikan kain padanan telekung solat, tapi takpe la kita tukar jadikan seluar pulak... boleh ikut aku ke mana-mana, bila-bila masa dengan aku, tak perlu tunggu solat. 


Adik ipar aku kata dia teringin nak pakai baju seluar masa hari raya, bagus jugak kan? Dulu masa sekolah menengah aku pernah je tempah dan buat pakai raya tapi lepas tu tak jadi trend sangat... orang lebih sibuk tempah jubah dress. Kira kita kembalikan semula trend zaman dulu kala, apa salahnya kan? Bibik kata, habislah nanti semua kain baju kurung kena tetas buat seluar. Macam la banyak pun kain pinjung yang aku ada, majoriti memang potongan skirt ataupun lipat batik, tak muat nak bikin palazzo sebab perlukan diameter yang luas. Kalau beli kain ela sama je ukurannya macam nak jahit baju kurung, tetap 4 meter untuk badan macam aku. Pandai2 la kan, janji ukur baju di badan sendiri, segalanya akan ok. 

Cukup dulu sampai sini, terima kasih sudi baca. Jumpa lagi lain kali, Assalamu'alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.







Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan