Ke Ceruk Dapur Juga...

Assalamu'alaikum. Masa muda-muda dulu aku menyampah betul bila orang cakap pasal "akhirnya perempuan akan ke ceruk dapur juga", tak kisahlah belajar setinggi mana pun, pandai setara mana pun. Tapi bila dah tua ni, aku jadi lebih objektif, kurang cepat melenting dan jauh lebih matang. Sebenarnya memang la pepatah Melayu tu berat sebelah sebab sebut pasal perempuan semata-mata, kenapa takde pendekatan yang sama kepada kaum lelaki? Tapi boleh je kita heret sekali kedua-dua jantina ke dalam peraturan yang sama, lebih-lebih lagi sekarang hidup kita perlu mandiri, kalau tak memang mati kelaparan la terperap kat rumah masa PKP. Banyak ke duit nak order food panda, dahmakan, bungkusit ataupun grab food hari-hari? Haaa... at least kena jugak masuk dapur goreng telur mata, masak nasi segala bagai! Macam hari ni, tetiba aku terasa nak makan kuey teow goreng yang aku masak sendiri. Aku susah nak berkenan kuey teow ni, jadi untuk memudahkan semua pihak, baik masak sendiri. Balik ambik anak, aku singgah beli kuey teow, udang basah, taugeh dan daun kucai di ST Rosyam Mart. Sebelum maghrib naik basikal sekejap kasi berpeluh, lepas solat aku tak mandi pun terus turun bersilat kat dapur. Dengan air rebusan kepala udang, stok ayam, kiub ikan bilis, kicap manis, sos ikan, sos tomato, sos cili Thai dan sos tiram, langsung aku tak taruk garam dah dalam kuey teow... tambah sesudu makan gula pasir aje. Kejap je dah boleh hidang dan makan sambil membawang dengan cik abang. 
 


 
Aku makan dengan cili padi jeruk dan serbuk lada hitam. Serbuk lada putih aku tak ambik, saje letak standby kalau ada yang hendak. Banyak aku makan, weh! Pagi tadi aku makan nasi impit dan tak makan tengahari, kurang selera dua tiga menjak ni. Dapat kuey teow special, takkan nak pandang aje, kan? 
 

 
Tak rugi kalau kita terperap celah dapur pun, lagi jimat ada ler makan kat rumah. Heheheh.
 

 
Panas yang amat hari ni, aku julung-julung kalinya join sekali minum iced latte. Masa ambik anak tadi pun aku singgah drive through Starbucks, redeem free grande Mocha Frappe dan minum sama-sama dengan anak. Biasanya mana aku minum ais, maknanya memang terlampau panas la cuaca sekarang. 
 

 
Amacam, ada mari? Terbaik dari ladang, bak hang! 
 
~ Nai at Tak Pe Je.


Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan