Sehari di Cameron Highlands

Assalamu'alaikum. Lama dah tak jenguk Cameron Highlands, last sekali naik ke sana masa anak kecik lagi, rasanya dalam 4 tahun kot umur dia masa tu. Mak pun duk sebut nak pergi CH dah macam zikir, takde kesempatan aku nak bawak, mostly sebab kesihatannya yang tak mengizinkan... asyik duk ada kuman dalam paru2, batuk berpanjangan dan mengah toksah cerita la kan. Lepas cuti Deepavali baru2 ni aku buat keputusan impromptu tempah homestay semalaman dan ajak adik2 yang mana nak ikut. Tak kuasa aku tunggu semua orang free, entah zaman bila nak sampai CH mak aku tu. Dah la harap kat aku je sorang yang plan, makanya terpaksa la aku ikut cara dah masa sendiri. Nak ikut, silakan, tak nak sudah. With or without you, this ship is sailing.


Masa kami pergi tu jalan takde la sendat padat sebabnya hari Rabu, cuma tak merasa la bonda ke Pasar Malam yang hanya ada setiap hujung minggu dan cuti sekolah. Elok macam tu daripada buang masa makan jem dalam kereta 4, 5 jam, betul tak? 


 Nai dan suasana nan hijau memang tak dapat dipisahkan! 


Kami tak singgah kat ladang teh Boh atas sebab kesihatan bonda yang memang tak boleh memanjat tangga, jadi kami singgah di Cameron Valley Tea House 2 yang aksesnya kat tepi jalan aje. Itu pun bonda tak bergerak ke mana selain daripada kedai jual teh dan jugak tandas. Takpe la, lepaskan hajat dia yang penting...


Anak bertuah rembat jaket aku, muat dah dengan dia. Nasib baik masa tu tak rasa sejuk, elok la ada orang gayakan jaket daripada aku kena kelek kat tangan. 


 Turun ke kawasan ladang teh kumpulan Bharat, aku terkesima dan tak mampu berhenti senyum. Indahnya suasana, boleh habiskan masa seharian kat situ kalau tak hujan. Malangnya kejap aje sempat bergambar sebelum hujan mulai turun. Bayar RM3 seorang, duduk tak sampai 5 minit dah kena naik. Boleh turun semula bila hujan reda, tapi mak aku bosan tunggu lama2, dia bukan macam aku dan Ida yang sukakan panorama alam. Dia nak gi cari sayur dengan strawberry je kat pasar. 




Selagi tak dapat sayur, selagi tu kau kena tadah telinga dengar dia sebut dan sebut macam repeat the chorus till fade, bezanya takkan fade away, ko rasa? 


 Punya la happy dapat kehendak dia, tengok?



Masuk umur 43 tahun ni aku baru terhegeh2 nak minat bunga dan tanam2an, dulu tak heran pun mak tanam bunga kat keliling laman dan ayah tanam sayur kat belakang rumah.  Sekarang baru sibuk dengan semua tu, kena pergi semula khusus untuk memenuhi kehendak sendiri pulak. Nak ikut? Jom, pm tepi! Heheh. 


 Banyak gambar lawa2 dalam telefon, tapi takkan la korang larat tengok semua kalau aku letak? Kita tapis ambik mana yang patut dah perlu sudah la, kan? Bergambar sampai lebam namanya, biasa la...


Aku sejuk pulak sampai Kea Farm Brinchang ni, angin dia pergh... dah macam Melbourne! Nasib baik ada bawak sweater spare dalam kereta, maklum la jaket dah kena rembat oleh hero PT3.


Patut la orang asyik pergi CH ni, memang best yang amat cuaca dan pemandangannya. Aku tak minat nak lepak minum teh dan makan scones sangat, menda tu kat Dome pun boleh buat. Tapi aku lebih gemarkan suasana hijau dan kenyamanan udaranya. Lalu ikut Simpang Pulai bagus, jalannya lebih lebar dan kurang berliku-liku, tak macam Tapah. Dulu aku tak kuasa nak naik sebab confirm pening dan muntah hijau hala turun balik KL. Sekarang dah ada jalan baru, seronok la kan? Nanti kena pergi lagi, ikut personal preference pulak, dah lepaskan hajat bonda tu kira ok la kan? Tinggal lagi kena jugak curi masa bekerja at least 3 hari 2 malam lapangkan diari, janji boleh mengelak daripada jem yang melampau hala naik dan turun. 

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan