Pekena Mandy Kambing Di Luar Madinah

Assalamu'alaikum. Macam yang obvious kat tajuk entry kali ni, kita cerita pasal makan pulak, masuk bab perut sikit. Sepanjang di Madinah, aku bukan lalu makan sangat,  perut tak rasa lapar. Duk ulang-alik bawak mak balik hotel yang jaraknya 150 meter dari Masjid Nabawi, sebab mak nak masuk toilet payah kat kawasan masjid. Ada satu je tandas wanita yang beroperasi,  itupun jauh ke belakang dan letaknya di basement. Eskalator ada,  tapi rosak. Jadi,  takde pilihan kecuali bergegas pulang ke hotel. Jarak waktu berselang antara solat fardu sangat sekejap,  kalau nak layan duduk kafetaria beratur ambik makanan, terasa macam tak terkejar. Orang lain ok je aku tengok,  siap bertambah-tambah lagi,  terutamanya jemaah dari Indonesia.  Sesungguhnya rezeki selera itu kalau dah ditarik, begitulah adanya. Juadah yang enak belum tentu mampu menjamin selera yang berjelira. 


Aku suka ambik gambar ahli keluarga terkasih kat sana, pantang ada peluang mesti klik klik klik kamera. Maka jarang sekali gambarku diketik,  itulah set back nya. Lagipun selalunya anak ikut daddy pergi masjid, aku pergi ambik mak dulu. Kami berlainan tingkat di Mukhtara International Hotel, sebab mak dengan adik bilik berdua, lain dengan bilik bertiga. Adik pulak jenis lama sangat nak keluar toilet,  takde maknanya aku nak tunggu dia,  itu yang selalu akhirnya aku tolak mak pergi masjid. Itu yang selalu kami end up berdua aje. 


Masa Maghrib terakhir di sana,  kami turun berempat,  adik masih lagi ketinggalan dalam tandas macam biasa. Suami aku tolak mak, nak bagi laju dan cepat sampai,  ye lah kudrat dia mana la sama dengan aku.  Masa tu sempat la posing sekejap,  alang-alang ada orang tangkapkan gambar. 


Kisahnya, aku arrange dengan mutawwif nak pergi pekena mandy kambing baik punya lepas isyak. Kami naik teksi yang muat 6 orang jauh sikit dari kawasan Masjid Nabawi,  tak silapnya Aziziah nama daerah tu. Restoran kabsah kasyi (nasi unta) la lebih kurang,  apa ke namanya lupa pulak.  Tapi kami tak makan nasi unta,  kononnya nak gi cari kat Taif bila dah sampai Mekah nanti. Kami pesan mandy kambing dan ayam.  Laham + Dajjaj.  Baik, weh. . Berbaloi tak lalu makan berhari-hari, sekali dapat resipi asli nasi arab,  terangkat! 


Dia punya sedap,  mak aku pun surrender.  Biasanya susah dia nak berkenan makanan Arab ni,  mesti nak cari gulai, acar dan sambal cili. Eh yang ini,  sedapnya, kata mak. Heheh aku mampu gelak je ler. Memang satu ketagihan bagi aku nak menggembirakan orang yang aku sayang. Bila dorang happy, aku punya happy tu entahlah,  sampai ke bulan. 


Mak cuak bila suami aku nak terbalikkan dulang,  masukkan semua nasi ke atas plastik besar. Tak tahan aku nak gelak, "Eh, takkan nak letak atas lantai? " Aduhai bonda.... Itulah kekdahnya makan nasi arab yang betul,  memang letak 'atas lantai'.  Dia tau makan dalam dulang je selama ni,  style curah atas plastik rupa itu mana la dia tau. 


Yang kami pesan tu set untuk bertiga,  tapi tak mampu kami berenam habiskan,  ko rasa?  Sedap memang la sedap,  tapi perut orang Malaysia takde boleh nak perabis sebanyak itu dalam satu masa. Tengok saiz la pulak kan,  tahap adik yang kuat makan pun takde la besar mana pun. Anak bujang aku tu lagi la, cekeding je. Daddy dia kalau masa bujang dulu iya kuat makan,  lama-kelamaan duk sibuk jaga kalori dan kolestrol bila dah beristerikan aku. Tapi malam tu semua orang habis limit kot makan,  hilang semua persempadanan semula, bukan senang nak datang Madinah,  weh! Makan kat Hadramawt Ampang dan Jakarta dah rasa sedap nak mati,  sekali dapat yang Madinah punya,  terkedu kami. Ada baki dalam dua tupperware gitu,  kami bagi ustaz bawak balik bilik,  kot la nak ulang makan tengah-tengah malam.


Balik tu, teksi berenti jauh sikit dari Mukhtara International Hotel,  saja kami nak ambik angin malam terakhir di Madinah.  Suami aku pergi cari perfume Raudah,  dia takde dalam gambar epik membelakangi dua menara Masjid Nabawi, ruginya...! Mutawwif aku kata,  dia pun tak pernah jalan malam-malam macam tu, tengok view Madinah.  Ye lah,  dia bukan pengembara yang kreatif mencari sudut-sudut unik untuk diabadikan dalam gambar. Mata dia bukan macam aku yang sibuk nak menangkap keindahan suasana sekeliling. Fokus dia kan pada tugas sebagai seorang mutawwif, maka apalah kita nak heran kalau dia tak sibukkan semua tu. Takpe la,  janji masing-masing dapat bahagian masing-masing apa adanya,  tak gitu? 

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan