Kisah Seluar, Kasut & Mop

Assalamu'alaikum. Tahun-tahun lepas biasanya memang lambat aku pergi beli kelengkapan sekolah anak, kadang2 tinggal tak sampai seminggu nak masuk tahun baru, punya la last minute. Kali ni kebetulan ada masa terluang, aku ajak anak pergi cari seluar dan kasut sekolah, protes je budak bertuah tu katanya awal lagi. Tapi alhamdulillah sangat digerakkan hati nak pergi, seluar yang dia suka sangat pakai tu dah tinggal 2 helai je saiz 28. Anak bujang aku ni pesen suka pakai seluar slim fit, tak pun skinny cut. Asalnya tahun lepas aku saja la belikan dia sehelai untuk pergi jalan2 tapi dia minat sangat sampai bawak pergi sekolah. Tak laku dah seluar lain, duk pakai yang itu aje sehelai macam takde yang lain. Aku setiapkali pergi Aeon, mesti cari tapi takde saiz 28 warna hitam. Jadi bila dia dengar sendiri dua helai je tinggal, baru dia faham kenapa aku beriya ajak cari awal. 


Kasut pun sama kisahnya, saiz dia tinggal 2 pasang je lagi tapi macam tahun lepas, aku beli sepasang je sebabnya takde makna beli lebih, dia perap je nanti lagi sepasang. Bukan kotor pun kasut dia, tak kena selut ke air ke pasir ke tanah ke apa ke, turun naik kereta dan jalan, koridor semua berturap dengan simen dan tar. 


Kaki ke kapal entah!


Bimbang ketat bila pakai stoking, aku kasi pakai stoking aku kejap masa try kasut. Gelak budak Aeon yang jaga kasut, tak pernah terjadi macam tu, katanya. Aku gelak sama, biasalah mummy azieq bukan macam orang lain, kan? Murah je kasut yang azieq pilih, ada tali pulak kali ni, tahun lepas dia tak nak yang ada tali. Aku ikut je, dah dia yang nak pakai. Isu kasut hitam tak bagi kesan apa pun pada dia, memang dari darjah 1 dia duk pakai kasut hitam. Sekarang bila semua orang pakai kasut hitam, senang la nak cari kat kedai. 


Bibik ikut jugak, dia nak beli mop katanya. Aku lepak dengan azieq tunggu dia masuk Eco-Shop, sama2 dah tau takkan mungkin mop aje yang dia akan bawak keluar. Sebab tu aku bagi duit RM50 dan siap sedia nak ambik gambar kat depan kedai, gelakkan dia. Saja je, menyakat.


Senang hati bibik, dah dapat mop nak guna dalam bilik air aku. Katanya tak payah nak ambik dari bilik lain, karang kena tunggu orang bukak kunci bilik, buang masa je. Aku takde hal, mana yang mudah bagi dia nak buat kerja, aku ikutkan. Dia pun manusia, ada cara dan preference sendiri.


Masa nampak bibik duduk kat lantai ni, membebel anak aku, padahal aku gelak je sebab comel. "Orang suruh duduk kat bangku, dia duduk situ pulak, mummy!" Haa.. gitu la anak aku mengomel, lagi tambah geli hati aku dibuatnya. Bila ditanya kenapa, bibik jawab sebab ramai orang kat bangku dia malu. Hurmm.. duduk kat lantai tak malu, ya? Aku takpe je, bukan berkudis pun kalau orang nak kata. Cuma azieq kan BBNU mesti la dia segan tengok bibik duduk gitu, gamaknya la. Hahah sebab aku takde rasa apa pun, selain rasa kelakar dan comel, siap ambikkan gambar lagi. 

Ok la korang, lain kali borak lagi. Have a nice weekend! Assalamu'alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.






Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan