Aglio Oliò Daging Padprik


Assalamu'alaikum. Sejak kebelakangan ni aku ada gang nak makan pasta, kalau dulu sorang-sorang je. Anak aku dengan daddy dia tak suka pasta ataupun apa-apa makanan Itali kecuali pizza. Bila pakwe dah jadi suka pulak, maka takkan nak persiakan kesempatan depan mata, betul tak? Petang tadi aku lambat sikit balik rumah, kena jumpa dua orang back to back kat port biasa aku: Starbucks. 


Aku rasa penat sangat sebenarnya, mungkin sebab pagi-pagi tadi aku buang tebiat pergi cabut rumput dan lalang dalam setiap pasu bunga yang bibik jaga. Lepas tu, aku sapu satu lantai dan ketepikan sampah sarap kat tepi, sebelum turun siapkan breakfast pakwe. Lunch aku mintak bibik masak daging padprik ikut resepi yang aku forward kat wassap dia, tapi bibik tak tau mana letak handphone, end up dia dah masak ikut resipi yang dia google guna handphone bonda. Sorry to say, tak jadi. Aku makan jugak la alas perut, tapi tak sempat nak telan elok-elok, dihambat waktu nak solat zuhur dan berkejar jumpa client yang dah sampai. 


Balik rumah terasa lembik kaki tangan, tapi malas nak layan blues, aku cepat-cepat standby tunggu masuk waktu Maghrib, maklum la solat Asar pun dah jam 6.30pm. Perut rasa lapar, tekak mintak pasta, lalu entah dari mana entah aku dapat tenaga "super saiyan" terus turun mulakan projek buat Aglio Oliò. 


Aku gunakan leftover daging padprik yang banyak gila bibik masak, maka terhasillah Fusion Aglio Oliò versi Puan TPJ, yours truly Mak Lom. Pakwe makan banyak sangat, bangga aku. Yang masalahnya, aku pun makan banyak sangat sampai tak ingat dunia. Aiyyo, bahaya betul! Biasanya aku mana lalu makan masakan sendiri, tapi kali ni campur dengan tahap kebulur sekali gamaknya, terkejut pakwe tengok. "Eh, banyaknya makan?" 🤭 opps! Terus aku tak jadi nak tambah lagi dan lagi dan lagi. Hurmm takpe la, segan iols tau!


Aku nak master cara masak carbonara pulak lepas ni, style yang mudah cari bahan kat dapur dan mencapai piawaian tekak ini. Tapi tak boleh la selalu masak pasta, tak pasal-pasal badan mengembang macam opah-opah Itali, nak ke Mak Lom? Sedar la diri tu sikit, ya! 

~ Nai @ Tak Pe Je.


 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan