Hatiku Terpanggil Ke Pulau

Assalamu’alaikum. Semak betul rasa kepala, boleh tak kalau aku nak pergi bercuti sorang-sorang kat pulau? Bahaya pulak kan, hanyut di lautan takde siapa nak tolong payah jugak. Bukan apa, duduk lepak-lepak tepi pantai buang pandangan kosong mengadap laut, angin menyapa muka penuh santun, ombak beralun memecah kesunyian... oh, damainya! Tapi apakan daya, masa dan keadaan tak mengizinkan, maka kita bermimpi siang-siang hari dulu pun okay la, kan? 


 Asalnya tengahari tadi dah siap awal pakai lawa-lawa, niat nak singgah window shopping dulu kat mall sebelum ambik anak balik kelas tambahan kat sekolah. Tapi jenuh pulak duk melayan wassap orang itu, orang ini, pertanyaan begitu, pertanyaan begini... sedar-sedar dah jam 12.40. Padahal sepatutnya kena sampai Gombak jam 1pm, ko rasa? Dah la jalan takde rupa hari Sabtu, sesak padat rapat sendat, nak tekan minyak pun tak boleh. Itu dah lalu DUKE, bayar tol RM2.50 sehala, bukannya lalu MRR2 yang takde tol. Bersusun lori, trailer, transformer, Megatron, Autobot, Kak Ros, Nenek, Tok Sidang, Upin dan Ipin segala keturunan manusia hari ni kat jalan raya, entah amenda acara aku pun tak tau. Nak kata open house raya tak habis lagi, tak logik. Jam 1.10pm aku masih Q kat traffic light sekolah, anak dah call tanya mana mummy. Nak merempit tak boleh nak, sabar sikit je lagi ya... dia bukan apa, takut aku tertidur dalam kereta macam dua minggu lepas la tu.. masa tu mummy dia penat sangat, tengah tunggu dia boleh tertidur setengah jam, kesian member risau tak nampak bayang aku. Dia duk tunggu kat tempat biasa, yang aku ni parking tempat lain sebab sampai awal, dah tersalah alamat. Siap buat story dalam IG, “Mama... where u at???”


Aku kalau boleh memang tak nak anak menunggu lama, kesian dia tau.. tertanya-tanya dan tercari-cari. Dulu aku selalu risau tunggu mak lambat sampai, perasaan sedih dan sepi tu sangat la tak best. So, aku seboleh-bolehnya tak nak bagi anak aku rasa macam tu. Tapi ye la, kena jugak dia rasa sekali-sekala kan? Langit kat dunia  ni tak selalunya cerah, ada masanya mendung dan hujan turun dengan lebatnya. Tak selamanya aku boleh lindungi dia, semoga Allah takkan pernah berpaling daripadanya walau sekelip mata, Ameen..!


 Disebabkan kami berdua dah tersangat lapar, singgah makan kat mall dulu. Lama tak makan kat Pizza Hut, anak duk Order Dominos je selama ni. Campur dengan kebuluran sekali, memang sedap gila rasa semua makanan tadi. Alhamdulillah... dah kenyang barulah balik rumah, lepak borak dengan bonda barang seketika. Sebenarnya nak naik tidur, hurmm takde maknanya boleh, melainkan badan terlampau penat. Sudahnya sambung buat kerja apa yang patut..

Esok la gi jenjalan kejap, itupun kalau rajin. Kalau tak, mereput je kat rumah rehat sebelum masuk minggu baru yang sudah pastinya akan lebih havoc dan memerlukan tenaga fizikal mental yang padu. 

Have a nice weekend and thank you for dropping by. Assalamu’alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.




Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan