Lace & Batik : Maroon Edition

Assalamu’alaikum. Baju kurung modern ni sepatutnya dipakai masa raya ketiga, tapi memandangkan kami mereput je kat Kuantan tak bergerak ke mana-mana, maka kekal saja ia berlipat kemas dalam beg sampailah balik KL. Semalam aku pakai pergi kerja, peduli apa terlebih melawa pun, dah jadi trademark aku berpakaian tradisional macam ada kenduri kahwin bagai. Tak jadi jodohkan dengan kain songket maroon sebab panas nak ke hulu ke hilir, aku keluarkan batik Terengganu yang aku tempah untuk majlis konvo Masters Apih 3 tahun lepas. Elok je masuk dengan baju tu, sepadan macam memang satu set datang bersama. Shawl lembut tu aku beli sebelum raya kat kiosk Aeon AU2, teramat dekat di hatiku ini dan akan menjadi peberet sampai akhir nanti.  


Aku tak berapa selesa pakai baju ni, ketiak ketat sebelah, nak kena baiki bila-bila senang. Masa jahit aritu bulan puasa, memang la rasa lega sebab inci banyak hilang. Dah hujung-hujung Syawal ni maklum aje la, sekali aku hadap lemang Ujang, mana reti secubit dua. Dasar tak reti makan sikit. Dah pulak buang tebiat suka masak carbonara dan bubur kacang durian sejak dua menjak ni, mau nya lemak tak bercambah menjadi warisan di pelipat-pelipat yang sewaktu dengan ketiak? Allahu... insaflah wahai umat! 


(Selingan: Bila bosan tunggu anak, itu la akibatnya!)


Cer tengok, pipi pau aku ni dari dulu, kini dan selama-lamanya memang setia menemani setiap langkah perjalanan hidupku. Bila ditambah dengan citarasa Itali yang tiba-tiba muncul tanpa diundang, tak dapat nak dibantu lagi, ya tuan-tuan dan puan-puan! Dulu aku tak minat menda2 gini, tapi bak kata orang putih, ‘Never Say Never’. Lepas tamat puasa 6 Syawal hari tu aku masak seperiuk besar, bawak ke ofis kasi budak-budak makan sampai lebam, siap boleh tapau bawak balik rumah kasi anak. Puas hati aku dapat jamu makanan yang orang gemar, especially hasil tangan sendiri. Kat rumah ni aku dengan bibik je suka carbonara, orang lain pandang pun idok. 


Dia buat hal lagi... kata mak aku, bila tiba-tiba aku teringin nak makan bubur kacang durian, dah kenapa pelik sangat anak mak ni? Hormon 40-an ni lain macam sikit, agaknya. Banyak meresap roh keturunan, barangkali. Hahah. Anyways, aku rebus kacang hijau 2 mug dengan air 1 liter, masukkan dalam pressure cooker Instant Pot 20 minit, helokkk lembut jadinya. Lepas tu masak macam biasa, guna fungsi SautĂ© (kalau periuk Noxxa, ‘Stir-fry’, Russel Taylor 'Bake', E-want 'Cake') sampai mendidih. Sedap....! 


Aku start jatuh cinta pada bubur kacang hijau durian ni sejak makan desert kat Restoran Jaman Tory, Kuantan. Masa tu hari terakhir aku puasa sunat Syawal back to back, kami pulang ke kampung menjenguk mertua masuk wad. Sayang nak pecah puasa sebab tinggal sehari je lagi, aku teruskan aje dan Allah sangat baik padaku, dapat pulak bukak puasa di tempat sesedap itu. 


Ok la korang, dah jauh lari dari topik asal entry kali ni. Terima kasih sudi baca sampai habis, jumpa lagi lain kali. Assalamu’alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan