Tuba Tak Dibalas Gula

Assalamu’alaikum. Siapa tak suka dapat hadiah, kan? Terutamanya kalau hadiah tu sesuatu yang memang kita suka, macam abaya dalam gambar kat bawah ni. Cantik sangat, terharu masa terima daripada sorang sahabat yang baru balik umrah, ole-ole Haramain namanya. Tak expect nak dapat abaya, aku rasa macam nak melompat masa dia hulur paper bag yang sedia tenganga untuk dijenguk. Teringat pulak hati memuji kecantikan abaya yang dia pakai di Madinah dalam Instagram, sekali Allah gerakkan hatinya untuk hadiahkan sehelai abaya yang sama design kepada diriku ini. Semoga dilipatgandakan lagi rezeki sahabatku itu, dimakbulkan segala permintaan dan dipermudahkan segala urusannya. Ameeen!


Aku pakai dengan tudung sarung teratai daripada fabrik sifon, tengok lawa pulak bonda pakai, beli la sehelai untuk koleksi peribadi. Tinggal lagi takde la aku pakai hari-hari, rasa pelik pulak kalau nak jodoh dengan gaya santai. Mak takpe la, dia hari-hari pakai busana Muslimah, bukan macam aku rojak pasemboq segala bagai. 


Kat bawah ni pulak bekas biskut Famous Amos yang sangat ohsem, hadiah daripada seorang client yang dah jadi kawan baik. Dia jenis tak pernah datang dengan tangan kosong kalau jumpa aku, mesti ada yang dijadikan hadiah nak kasi aku. Sejak mula-mula dapat biskut tu, aku dah jatuh hati pada tinnya, punya la cantik sampai aku bawak pergi ofis, jadikan tempat letak alatulis. Biarlah duk situ, tanda penghargaan yang takde tolok bandingnya.


Hidup ni simple je, orang memberi kita merasa. Orang berbudi kita berbahasa. Reaksi datangnya dari aksi, elok kita hulur, elok orang sambut. Begitulah sebaliknya, nak marah tak boleh kalau orang balas tuba yang kita bagi dengan tuba juga, takkan la depa nak bagi gula pulak, ko rasa? Jadi, jangan la tepuk air dalam dulang kalau tak nak bagi terpercik kat muka sendiri. 

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan