Kongsi Cerita, Gong Xi Ni!

Assalamu'alaikum. Takde rancang pun nak pakai merah hari ni, tapi bila dah masuk kereta baru perasan, sesuai pulak dengan tema CNY pakaian atas sampai bawah. Mak tanya, "ni baju bila pulak?" sambil tersengih, pelik sebab tak pernah tengok aku pakai. Aku bagitau la dia, baju ni aku modify daripada body hugging midi yang aku beli lama dulu kat Padini. Maklum la, mak aku Lembaga Penapisan Filem paling utama kat rumah ni. Kiranya ada dua tapisan nak kena lulus, mak dengan cik abang, ingat senang ke jadi aku? 😂 


Kalau nak dapat gambaran rupa asalnya, lebih kurang macam ni (kredit pada Shopee), cuma jenamanya Padini dan lebih labuh sampai buku lali. Masa beli tu dah tau takkan lepas nak pakai punya, tapi dah berkenan sangat, angkat jugak. Ingatkan nak pakai masa pergi bercuti kat tempat sejuk, malangnya tak berapa selesa kat bahagian lengan, dah la senteng. Natijahnya, tergantung sepi dalam almari begitu saja. Satu hari aku mulakan projek murni untuk upcycle midi dress ni menjadi dua helai pakaian berbeza. Hasilnya dapatlah sehelai pencil skirt dan blouse. Nak siapkan blouse tu punyalah mencabar, sebab kain kait macam tu tersalah gunting sikit je, lari segala sudut. Demi memastikan aku dapat skirt yang labuh, terpaksa potong di bawah ketiak, tapi terlepas pandang pulak nak kasi ada ruang yang cukup untuk sambung kain lain menjadi blouse. Usaha tangga kejayaan, kan? Berkat kecekalan level langit ketujuh, berjaya akhirnya aku cipta blouse kombinasi kain kait dengan satin dan lace, ikut mana yang ada dalam simpanan. 


Lengan baju aku malas nak fikir sebab penat sangat dah, selamba je aku belah tengah dan biarkannya tanpa jahitan. Lega sangat bila dah buat gitu, baru tak lemas berbungkus nangka. Apa ada hal, sekarang mudah nak cari stoking tangan, selalunya aku borong kat Mydin.


Pencil skirt labuh daripada kain kait agak tricky nak digayakan oleh seorang hijabi sebenarnya, kecuali bagi yang tak kisah berpanas-panas terlebih sekali sekala. Tahun 90-an dulu berlambak jual skirt benang kait ni, cuma aku kurang gemar sangat nak pakai. Nak banding dengan Padini yang aku upcyle ni, jauh panggang dari api kualitinya: lebih tebal, selesa dan mesra kulit sensitif. Warnanya pun memainkan peranan, takde la risau sangat nampak garis seluar kecik ataupun tiang letrik kembung kalau tak pakai kain dalam, asalkan baju labuh melepasi paras yang sepatutnya. Kalau nak pakai baju singkat jugak, pandai-pandai la nak hidup... cari alternatif yang selamat, contohnya petticoat jenis seluar ataupun seluar kecik yang jenis takde garis, ataupun yang potongan macam boxer. Nak pakai boxer terus pun takpe, kita yang buat dia kan? 

Apa-apa pun, berbalik lagi kepada niat... usaha dan ikhtiar pun akan selari dengannya. Hendak 1000 daya, tak hendak 1 alasan pun dah cukup, tak gitu? Cukup dulu sampai sini, terima kasih sudi baca coretan picisan seorang aku. Jumpa lagi nanti, selamat menyambut Tahun Baru Cina kepada yang berkenaan dan selamat berlibur kepada yang lainnya. Assalamu'alaikum.

~ Nai @ Tak Pe Je.






Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan