Yang Listrik dan Magis

Assalamu'alaikum. Kali ni aku nak kongsi tentang BB cream, produk kedai farmasi ataupun nama glamour internet nya, drugstore, padahal selama ni kita duk panggil farmasi je pun. Masa aku mula-mula dengar perkataan drugstore habis SPM zaman tok kaduk dulu, menggigil kejap nak masuk. Punya la saspen dan konpius, amenda la ayah aku nak masuk kedai dadah, kata nak beli surat khabar! Biasanya dia panggil "News Agent", paham la aku at least ada bunyi yang relevan dengan surat khabar, tapi drugstore? Haa... biasalah, budak baru sampai dari Kuala Terengganu, mana nak paham dialek UK. Dah masuk matrik sampai la grad dan kerja semua, orang kita masih panggil farmasi la takat Watsons dengan Guardian tu. Sejak dua menjak dunia tanpa sempadan ni berleluasa, orang kita yang buat you.tube channel mekap-mekap ni pakat duk sebut macam omputih dah, drugstore situ drugstore sini. Hurmm, ok la deq non, ahkak ko paham... kita ikut la arus perdana, hokeh?


Aku ni memang duk guna produk farmasi dari zaman anak dara sampai mak dara, takde nak segan apa, terus terang aje. Produk peberet aku selalunya dari keluaran Maybelline, Revlon dan Loreal, pi mai pi mai duk tang tu jugak pusing guna. Bedak ke, foundation ke, lipstik ke, celak ke, makeup remover ke, semualah pendek katanya dalam lingkaran jenama yang sama. Bila dah selalu sangat ulang alik masuk Watson's, mula la try jenama Silkygirl mana yang rasa berkenan. Salah satunya, aku beli Magic BB cream sebab saiznya sangat mesra travel, senang kelek ke sana ke mari tapi duk terbiar sepi tak digunakan, sebab aku selalu guna Fit Me ataupun Superstay 24 Hours punya foundation. Start minggu lepas, aku guna secara konsisten BB cream Silkygirl ni, terjatuh cinta pulak makin lama. 


Kalau muka berminyak macam aku, mekap cepat cair tanpa setting spray, jadi memang tak boleh abaikan fakta itu, jangan degil tak nak spray! Memandangkan aku period dan takde basuh muka dari pagi sampai petang, takjub sungguh dengan kombinasi skincare Olay 7-in-One Total Effects, Silkygirl Magic BB Cream, Maybelline Fit-Me Powder Foundation dan Rimmel London Setting Spray! Aku langsung tak touch up sepanjang hari, tapi tak keluar dari ofis la, itu lebih membantu mengawal penternakan minyak di muka. Yang ketara tanggal hanyalah eyeshadow sebelah kiri, siap nampak bukti comot kat tudung aku. Iya, demikianlah kalau aku pakai conteng-conteng kat mata... jenuh berair dan terpaksa lap setiap ketika, itu yang malas nak beriya. Tapi masa rajin, pakai jugak.


Satu yang aku belajar, mekap ni luaran dan seri wajah perlu bermula dari dalam. Air kena cukup, nanti senang nak jaga muka. Okay, satu lagi, lebihkan pelembab ataupun krim sebelum masuk yang lain, prep muka betul-betul dulu. Macam aku, sapu dulu serum, moisturizer, day cream kasi extra tak nak kasi kulit jadi kering duduk dalam aircond lama-lama. Orang Korea beriya sapu banyak lapis pelembab tau, mekap sikit je. Tapi ye lah, dorang muka dah macam salju, tak leh nak gebang sangat. Belum lagi cerita pasal plastic surgery bagai, ko rasa? 

Supplement jangan lupa, ikhtiarkan bajet untuk organ dalaman badan kita jugak... dan kalau boleh, tak payah la duk cari produk kecantikan nak kasi cepat lawa bagai, bahaya nanti tangkap kidney semua. Artis-artis yang duk kempen menda-menda tu berapa ribu sekali masuk rawatan nak maintain gebu gebas, lepas tu tayang produk 'berkesan sungguh' nak kasi orang pakat beli secara berjemaah. Contoh la suami isteri artis duk menjual produk, tapi kenapa isteri je jadi putih gebu gebas, suami tetap suram lagi kusam? Kot ye la sama-sama makan produk yang sama, patutnya sama-sama dapat efek listrik lagi magis la, errr tak gitu? Jangan marah, tanya je...

~ Nai @ Tak Pe Je.


Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan