Mangkuk Dalam Perahu.

Assalamu'alaikum. Anak semata wayang aku ni dibesarkan takde rasa takut nak cakap ataupun mintak apa-apa daripada mak bapak dia. Jangan duk pendam, communicate elok-elok biar orang tau apa dia nak bagitau. Dia suka, bagitau. Tak suka pun bagitau. Sudahnya selamba badak je cakap "No thanks" kalau ajak pergi mana-mana tempat yang dia tak gemar. Bab itu pelan2 ajar semula, jangan sampai tak tau adab pulak, kan? Bukan senang nak mendidik anak zaman sekarang ni, tak macam zaman aku dulu angguk-angguk geleng-geleng. Takut kena tempeleng...


Ada masa-masanya dia teringin nak makan kat tempat yang dia suka, balik sekolah tak sempat sampai rumah lagi dah bagitau "Mi, azieq teringin nak makan Boat Noodles" la, contoh awal bulan hari tu. Kadang2 dia spesifik sebut nak makan bertiga, selagi tak cukup korum dia akan bertegas nak tunggu. Aku forever sesuai je masa untuk teman, daddy la kena sesuaikan jadual. Makan betul dia malam tu, seronok aku tengok, patut la siap mengajak beriya. Yang paling aku suka, komen dan review dia ala-ala pakar setiapkali menyuap. Terhibur mak kau, nak! Punyalah happy dia malam tu, sempat pulak sketch gambar bot segala sementara menunggu pesanan tiba. Ambik gambar pun tersenyum manis, untung la...!


Aku biasanya laju kalau dapat roti sengkaya, tapi diselubungi penyakit takde selera, sendu aje ler ambik mana yang mampu ditelan. Tapi lagi dua orang tu amboi.. sampai order 2nd serving! Air kelapa je masa tu betul-betul aku enjoy minum, selebihnya alhamdulillah... sekadar mengalas perut apa adanya. 

Boat Noodles ni berhantu jugak tau, portion satu mangkuk sikit saja, jadi bertingkat-tingkat tambah baru terasa menyentuh perut. Kalau takat dua mangkuk, baru menyentuh kerisauan. Risau tak cukup bajet, mungkin? 

Konsep asal makan macam ni di Siam sana, memang dalam perahu. Sana kan banyak floating market, bangku tempat makan kena muat-muat aje, dan mangkuk pun takkan nak besar gabak. Bila dah jadi franchise, konsep yang sama dipraktikkan.. dah jadi signature dan trademark. Masa mula-mula ada di Publika dulu, ya ampun... dia punya Q nak masuk, dah macam Raudhah kat Masjid Nabawi! (Ok, exaggerating). 1st impression aku, Allahu Rabbi, apa ke benda pelahap sangat sampai bersusun tangga mangkuk sekali makan? Bila duduk makan, baru tau langit tinggi ke rendah. Padan muka! 

Bagi yang belum pernah try, silakanlah ya.. kalau suka masakan Thai, confirm akan suka jugak Boat Noodles. Makanan selain mee pun ada, tinggal pilih aje. Menu sampingan dorang yang aku rekemen selain roti kukus sengkaya, adalah chicken wings dan sejenis lagi ayam lupa pulak tajuknya. Tapi memang best la rasanya, nanti tengok menu ada 2 jenis je tak silap aku.. order dua2 tu, confirm takkan menyesal punya! 

Ok la ya, malam-malam buta cerita pasal makan pulak aku ni.. mata belum layu, sebelum maghrib aku pergi minum latte, nak salahkan orang tak boleh. Terima kasih sudi baca, jumpa lagi nanti, jaga diri hiasi peribadi. Assalamu'alaikum.

~ Nai @ Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan