Semalam di Hat Yai

Assalamualaikum. Misi kami bertiga masuk Hat Yai memang untuk makan,  mungkin kedengaran macam tak logik, tapi itulah hakikatnya.  Ada satu kedai makan kecik kat hujung lorong belakang Lee Gardens Hotel,  tak banyak pelancong lepak situ.  Kami dah jadi regular customers sejak Junior belum masuk tadika,  dari asal warung sekarang dah rupa kedai elok. Cuma aku tak pernah ingat nak ambik gambar bila sampai situ,  apalagi bila sampai makanan atas meja. What handphone? Makan makan makan sambil borak dengan anak dan ayahnya. 


Lepas pekena kengsom,  daging masak merah,  asparagus goreng dan ikan belanak goreng bawang putih, kami bergerak ke Odean Mall dan minum kopi kat Starbucks. Nampak dari pintu cermin kat luar sana manusia duk sibuk shopping,  aku senyum je tumpang happy. 


Aku beli apa? Belt sorang satu untuk anak dan ayahnya, lawa pulak tengok menda alah tu, kebetulan ada diskaun dan belt anak dah nazak naw patah-patah. Lagipun aku tak bawak belt ayahnya,  elok dari pakai jeans,  dia pergi tukar pakai sweatpants. Itulah kejadiannya kalau aku turun dulu dan buat kerja lain,  tak mengawasi semua dimensi. 


Takpe la, benda boleh settle kita tak payah nak jadikan isu,  ok? 


Singgah ambik gambar kejap lepas beli rambutan kat pasar malam depan Odean Mall,  dalam paper bag tu pakwe beli mugs,  suka sangat kumpul Starbucks mugs entahlah dia. 


Aku beli tumblers, satu kaler rose gold,  satu kaler chrome. Beli kopi nanti dapat diskaun RM2 sebab bawak tumbler. Kenapa dua?  Satu bagi pakwe,  satu aku punya.  Anak dapat gak,  ayahnya beli tumbler kecik kaler hitam,  senang bawak gi skolah katanya. 


Dah takde ruang dalam perut nak isi makanan,  aku tak jadi beli pulut mangga ataupun pulut durian. Sebelum turun dari hotel bukan main rasa nak makan semua,  nafsu gitulah. Banyak kali pakwe tanya,  betul tak menyesal,  tak nak tapau bawak balik bilik?  Geleng. Dah tau nanti tak makan jugak kalau tapau. Datang lain kali,  aku cakap. . Tapi jangan tunggu 3 tahun. Mintak rasa sket aiskrim kelapa yang dia beli,  boleh tahan gak, bukan taste aku sangat. Dia nak beli kelapa jelly tapi dah habis licin,  bayangkanlah betapa lakunya jualan malam tu! 

Menyusuri kaki lima menuju kereta,  semua tempat urut kaki penuh sesak dengan orang Malaysia. Tak kuasa dan takde mood nak berebut, aku ajak balik je.  1st time pergi Hat Yai keadaan seribut ini,  memang potong mood. Mental dah siap-siap bersedia nak balik rehat kat bilik dan turun Songkhla keesokan harinya untuk makan di Pantai Samila. 

Aku kalau dah ada target,  itu je yang aku fokus. Yang lain semuanya jatuh nombor 10. Sekian,  terima kasih. 

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan