Pilihlah Untuk Gembira

Assalamu’alaikum. Sejak zaman pandemik setahun dua ni jenuh nak dapat peluang window shopping, at least bagi aku la kan. Lagipun takde maknanya nak shopping mopping bagai, maklum la duk terperuk kat rumah aje 24 jam. Tapi nama pun perempuan, kalau tak keluar shopping pun boleh je keluar duit secara online shopping. Sedar-sedar ada je parcel sampai depan rumah dari Shopee, Lazada, Zalora, eh macam-macam la pendek katanya! Cuma aku hampir dikatakan zero record beli baju online, sebab cutting aku ni payah sikit... kalau baju kurung contohnya, baju mungkin muat S atau M tapi kain belum tentu. Adeh... selalunya paling kecik pun saiz L. Maka terpaksa la aku ambik saiz yang lebih besar demi kerukunan rumah tangga, karang tak pasal-pasal perang dingin dengan cik abang dan juga bonda.


Dengan itu, aku ambik masa cari baju raya la sepasang baru-baru ni lepas solat asar. Kena pantas bertindak, dah tau kedai mana nak dituju dan warna apa nak dirembat sebelum masuk waktu berbuka puasa. Itu namanya pre-meditated shopping ya kawan-kawan, sungguh berhaluan kanan kali ini! 


Nampak tak kegembiraan di situ? Sebab dapat apa yang diingini tanpa sebarang halangan ataupun kekangan... haengbog tahap jumpa Hyun-Bin dengan Song Joong-Ki gitieww...! Dah dapat sepasang baju dan sehelai shawl yang match made in heaven punya, aku pun cepat-cepat balik rumah dengan senyuman yang paling manis boleh potong kaki. Lama dah tak happy macam tu weh! Gambar ni sengaja aku buat warna hitam-putih, mana boleh reveal lagi karang basi. 

Padahal bukan beraya pun tahun ni, lagi sendu daripada tahun lepas sebab tak boleh merentas daerah. Cuma kita ni kena belajar meraikan apa yang indah, jangan sibuk fokus pada yang kurang indah. Kemenangan melawan nafsu amarah, lapar dan dahaga takkan tak perlu kita rayakan? Sekurang-kurangnya kita masih punya waktu untuk tersenyum dan bergambar dengan baju baru, betul tak? 

Pilihlah untuk bahagia, kawan-kawan....!

~ Nai @ Tak Pe Je.



 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan