Bahang Di Demang Kita

Assalamu’alaikum. Dah umur 40-an ni banyak nikmat yang mulai ditarik, termasuklah ketahanan saraf lepas rawatan gigi. Dua hari lepas raya Haji aritu, aku dengan bibik selang sejam menapak ke Klinik Pergigian Afiera seberang jalan. Akibat terlampau lama dibiarkan, aku terpaksa cabut sebatang gigi dan tampal 2 lagi. Bibik patutnya cabut 2 batang tapi dia tak tahan sakit, lagi sebatang kena cabut dalam masa seminggu kemudian. 


Nak dijadikan cerita, aku terpisat-pisat pusing kanan pusing kiri 2 hari lepas tu sebab sakit sangat gigi sebelah yang dicabut. Aku ingatkan sebab terlepas pandang, rupa-rupanya memang ada tampalan lama pecah kat situ. Sudahnya, doktor cadangkan buat root canal yang dah bertahun2 aku tak alami. Mak ai… lenguhnya duk nganga nak menyudahkan rawatan, siap rasa nak putus nyawa sekali.
 

Keesokannya aku rasa seram sejuk menggigil takut kat air, ambik wuduk pun hazabedah yang amat. Apa lagi, sarung stoking, bungkus diri ini dengan sweater dan selimut tebal la, kan? Allahu Akbar, lepas vaksin elok je keadaan, takat lenguh-lenguh lengan dan badan tu biasalah. Sekali sentuh saraf gigi, tumbang smack down sibbaik tak KO je.


Malam tadi tuam rahang dan pipi dengan kura-kura isi air panas mendidih barulah lega boleh nak lelapkan mata. Berjasa kura-kura bersarung comel yang aku beli kat Shopee cadang untuk tuam lengan lepas vaksin. Lepas ni nak cari yang saiz L pulak, M dah elok untuk tuam tempat macam rahang, pipi ataupun lengan. Tapi pengalaman duduk hostel zaman remaja dulu, kura-kura saiz besar lagi bagus nak peluk bila krem sakit perut senggugut bagai.

Gitulah ceritanya, bukan ada apa pun. Terima kasih la sudi baca sampai habis, jumpa lagi lain kali. Jaga diri hiasi peribadi. Assalamu’alaikum.

~ Nai @ Tak Pe Je.

 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan