Batik Asli Madura

Assalamu’alaikum. Aku memang suka hampir semua jenis batik, terutamanya yang orang panggil sarung. Tinggal lagi aku tak gemar pakai kain sarung, tapi lebih kepada tempah buat baju ataupun skirt. Birthday aku tahun lepas bibik hadiahkan batik asli keluaran kampungnya di Madura, kirim pada anak saudaranya yang sambung Masters kat UIAM Gombak. Aku hantar pada tukang jahit dan hasilnya adalah sehelai blaus labuh pakai dengan palazzo dan sepasang kurung Pahang. 


Mungkin tak semua minat fesyen macam ni, maklum la nampak tersangatlah batiknya. Tapi aku suka sungguh, dulu usaha duk beli dua helai batik sarung kat Langkawi sana, tempah buat baju kurung klasik. Makin lama makin sejuk dan lembut dipakai kain sarung ni, itu yang buatkan aku bertambah suka. 


Zaman muda-muda dulu ada jugak fasa aku nak pakai baju kurung hari-hari walaupun keluar dating jumpa pakwe. Sekarang ni kalau pakai masa weekend, orang tanya, “ada kenduri ke?” Hurmmm… zaman dah berubah, apa nak dikata? 

Takpe la nanti aku pakai je kalau terasa nak pakai baju kurung hujung-hujung minggu. Ada aku kisah?

 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan