Harga Umrah Naik


Assalamu’alaikum. Yeah I know that it’s been quite some time since I last updated this blog, no particular reason.. just didn’t have the time to make time. If you know, you know. I’m still around, so hey y’all… Happy New Year!

Harga umrah naik berkali lipat aku dengar, gila kentang sampai 300% bagai bilik kat Haramain sana! Tapi bila ingat balik betapa sesaknya Mekah dan Madinah bulan November tahun lepas aku buat umrah, tiba2 aku rasa nak fikir positif pulak. Mungkin dengan cara ni boleh kawal sikit kebanjiran manusia buat seketika, mana tau kan? Tapi untuk jangka masa panjang, takkan dapat membendung jugak sebab naiklah macamana pun harga segala benda nak tunaikan umrah, umat Nabi Muhammad saw akan tetap berikhtiar menabung sampailah mampu menjenguk Masjid Nabawi dan Masjidil Haram. 

Cuma suka aku ingatkan kat sini, boleh je kita rebut pahala umrah kat mana-mana tikar sejadah, asalkan ada ruang untuk bersujud. Jangan kita mengeluh bilalah nak sampai ke Haramain, jom kita pakat sama-sama solat dhuha setiap hari dan dapatkan pahala umrah tanpa mengeluarkan sekupang pun. Al-Qur’an sebut, kita duk sibuk bertanya bilakah bantuan Allah akan tiba? Jawapannya ialah, sesungguhnya amatlah hampir daripada yang kita sangka. 

Dalam masa yang sama, Allah akan memberikan ganjaran sesuai dengan sangkaan kita terhadap-Nya. Maka dengan itu, marilah kita sama-sama senantiasa bersangka baik dengan Allah, nescaya apa yang bakal kita terima adalah yang baik-baik belaka.

Dapat sesuatu? Selamat beramal!

~ Nai @ Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan