Cinta Dunia Akhirat

Assalamu'alaikum. Lama mak sihat, kali terakhir dia masuk wad, dalam iddah Aidilfitri tahun lepas. Rekod peribadi dah tu, kawan-kawan..! Sehinggalah minggu lepas, bila doktor terpaksa tahan dia disebabkan ada sikit kuman dalam paru-parunya. Dengan rekod kesihatan mak, doktor tak mau ambik risiko dan lepaskan mak balik. At least 3 hari, doktor kata, dengan rawatan antibiotik. Kali ni mak tak seteruk biasa, berjalan ke tandas pun mudah je pergerakan dia, jadi tak la sedih sangat nak tinggalkan dia kat hospital. Kalau sebelum ni, memang bergilir-gilir sentri siang dan malam. 


 Mak kalau masuk wad, dia ada special menu yang dia order dari rumah, biasanya ayam goreng kunyit je pun. Kali ni sebab nak bagi cepat baik batuk, dia dengar cakap kami dan tukar menu kepada ikan bakar. Disebabkan terasa sihat dan walafiat, semangat dia pun takde la merudum macam tahun lepas, banyak berborak, siap bergossip bagai. Tapi satu yang paling ketara, dia nak aku yang datang hantar makanan dan bawak dia mandi. Setiapkali aku ada, memang aku akan pastikan mak mandi dulu, tolak dia atas wheelchair walaupun dia kata tandas dekat je dan dia tak semput. Masa malam mula-mula dia kena tahan tu, aku lepak dengan dia sampai pukul 11.30pm, tinggalkan dia dengan senyuman sebelum dia tidur. 


Kebetulan esok tu cuti Thaipusam, awal jugak la aku datang, bawak makanan tengahari. Lepas tu, bawak dia mandi, sebelum solat zuhur. Beramai-ramai la kami pakat kerumun mak, buat havoc macam kat rumah sendiri. Memang lain keadaan kali ni, sebab kuman jahat yang menyerang paru-paru mak sebenarnya sikit je daripada biasa, jadi kami semua takde la diserang rasa cemas ataupun bimbang. Lagipun, doktor kata paru-paru mak jauh lebih elok daripada tahun-tahun sebelum ni. Alhamdulillah, syukur pada Tuhan, pemberi segala rahmat. 


Junior dan Athiyya ada bersama kami, of kos.. kena latih budak-budak ni datang jenguk orang tua, sebab esok-esok kita pun tua jugak, kan? Kalau diizinkan berumur panjang, depa akan bawak pulak anak-anak depa jenguk kita masa sakit, mudah-mudahan. Nak ikutkan depa, mesti lagi best lepak kat rumah main game, tapi kitalah yang kena mencorakkan depa, bukan terbalik pulak.


Begitulah rutin harian aku sampailah mak dibenarkan keluar pada hari Sabtu, sedia berkhidmat untuk dia, siang dan malam. Aku ni kalau single dan available takde anak dan suami kat rumah, takde nya aku sibuk nak balik, lagi sanggup berkampung jaga mak kat hospital. Rugi sangat bagi aku sesiapa yang ada pilihan nak buat macam tu, tak rebut peluang keemasan. Mak tau perasaan aku, tu pun dah buat dia happy, aku rasa.


Disebabkan aku ke hulu ke hilir dari hospital, hantar dan ambik anak sekolah, jumpa client, maka haruslah berpakaian seselesa yang mungkin. Jadi, aku memang sengaja pilih baju kain cotton nak kasi tak berpeluh masyam bagai, kau rasa? Tudung pun memang tak boleh yang tebal-tebal berbelit kat muka, kalau tak nak menjemput pitam ataupun gelap mata la, kan?


Malam terakhir mak kat hospital sebelum dibenarkan keluar hari Sabtu, aku tetap lepak sampai malam. Masa nak balik tu, mak pandang aku macam orang bercinta tak nak lepaskan jantung hati jauh dari mata. Sebak hati aku, korang, Tuhan aje yang tau. Malam tu adik aku si Ida tidur kat hospital, temankan mak, memandangkan esoknya kan hujung minggu. 


Mak beruntung, anak-anak semua sayangkan dia. Banyak di luar sana yang tak seberuntung dia, aku tau, dan aku harap sangat mak dipanjangkan umur dan diberikan waktu yang lebih lewat usia bonus ini. Macam aku anak seketul je, entah macamana nasib aku pulak esok bila dah tua. Apa-apa pun, hargailah ibu dan bapa kita, kerana mereka takkan ada galang gantinya. Cinta mereka kepada kita tak mengenal sebarang kekurangan, tak pernah ada sebarang terma dan syarat. Cinta mereka, cahaya hidup kita di dunia dan di akhirat nanti.

~ Nai at Tak Pe Je.






Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan