Payung, Bhaai..!

Assalamu'alaikum. Aku ni penat dan mengantuk, tapi banyak pulak menda nak kena buat. Bukannya esok takde, tapi esok pun banyak lagi menda lain yang menunggu. Tapi takpe la, kena pelan-pelan tinggalkan semua kerja dan pejamkan mata kejap lagi. Sementara tu, meh kita borak-borak kosong, meh, cerita pasal payung. Sekarang kan cuaca tak menentu, kalau panas sebelah pagi, belum tentu sampai ke petang, kadang-kadang tengahari dah mulai gerimis. Ada satu hari tu, ribut kuat dan hujan lebat betul masa aku pergi ambik anak kat sekolah. Kereta dah bersimpang-siur kat mana-mana, aku terpaksa kreatifkan otak dan parking kat bahu jalan, kemudian cepat-cepat aku masuk ke perkarangan sekolah, tunggu anak. Ngam-ngam je tengah standby nak lari meredah hujan, dengan beg sekolah kat atas kepala, aku nampak dia dengan kawan baiknya, si Shafi'e. Nasib baik aku bawak sekaki payung extra, bolehlah bagi kat kawan anak aku tu, kalau tak memang lencun la dia. Aku dengan anak pun lencun jugak walaupun berpayung, angin kuat sangat, tapi at least takde la kepala kena hujan. 


Hala aku balik tu, sempat la aku nampak pokok tumbang dan lopak air kat sana-sini sekitar jalan menuju ke MRR2 dari exit UIAM. Sampai je rumah, dah dapat berita U aku tu dilanda banjir kilat dan banyak kereta tenggelam dan dihempap pokok. Ya Allah.. Alhamdulillah kami selamat sampai rumah takde apa-apa kejadian yang tak diingini berlaku. Sejak dari hari tu, aku wajibkan anak bertuah aku tu bawak sekaki payung ke sekolah, tak kisahlah hujan ke tidak. Dia pun tak membantah, sebab memang dia tau sangat keadaan hidungnya yang sensitif pada air hujan, macam mummy dia jugak. 


Al-kisahnya, satu hari dia bukak la payung maroon dia tu masa hujan lepas latihan karate. Abang-abang senior pakat perli dia, "payung, bhaai?", anak aku selamba je tersengih dan jawab, "Ha'ah bhaai, payung..!" Heheh comel. Aku tergelak besar masa dia cerita kat dalam kereta. Baguslah, katanya dia tak malu pun, orang Jepun kecik besar, tua muda, lelaki perempuan semua kelek payung hari-hari keluar rumah. Amboi... lupa pulak aku, dia peminat tegar negara Jepun.


Tapi tak bermakna aku nak malukan dia dengan bagi dia bawak payung favorite aku yang kaler pink ni haa pergi sekolah.  Kena jugak jaga imej dan air muka dia, kan? Takpe la, janji dia tetap maintain dengan keyakinan diri yang tak berbelah bahagi untuk berpayung semasa hujan, aku dah cukup bahagia. Ok la tu, bhaai, payung je pun, bhaai! 

~ Nai at Tak Pe Je.





Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan