2 Syawal 2018 Masehi ~ Biru Cintaku

Assalamu’alaikum. Pagi2 buta aku buat entry ni, mata terjegil sebab pukul 10pm sengaja minum cappuccino secawan besar, menongkat mata nak tengok wayang dengan pakwe kat Pavilion. Kali ni kita cerita pasal Hari Raya Kedua pulak, sementara masih dalam mood raya. 



Mak merajuk sebenarnya hari raya kedua tu, sebab aku takde pagi2 untuk menziarahi Tok Cik kat Paya Banir macam tahun-tahun sudah. Tapi iya la, batasannya aku seorang isteri, yang wajib taatkan suami. Aku tabahkan hati dan buat segala yang termampu untuk menjaga hati semua orang dan gunakan segala kemahiran memujuk yang ada pada diri. Takde la susah sangat, sebab bukannya aku tak balik langsung.. bezanya, aku sampai Temerloh jam 3pm lebih kurang, dan mak pun dah balik dari rumah Tok Cik. Lagipun, esoknya aku nak buat open house, panggil anak-beranak datang makan nasi Arab lauk kambing. 



Aku tau mak sedih tapi dia kena kuat, sebab bukannya dia tak tahu hukum. Nak buat drama memang tak laku dengan aku sekarang, sebab aku lebih diva daripada biasa, ko rasa? Jauh di lubuk hati ini, hanya Allah yang tahu! Aku tak ikut mak pergi menjemput sanak saudara, sebab nak kena ajak Ida pergi beli barang-barang untuk open house esoknya. Valid reason, kan? Hidup ni mestilah praktikal, maka jangan ambik pusing hal-hal remeh lebih daripada sepatutnya.



Baju kebaya biru ni menjadi saksi, betapa aku banyak makan hati berulamkan jantung. Kerja round the clock demi kesejahteraan semua orang dan korang ingat aku ada masa nak layan sinetron, cerekarama mahupun drama swasta? Memang tak ar...!



Kadang-kadang penat sangat jadi aku, tinggal lagi aku selalu ingatkan diri sendiri, dunia ni bukanlah tempat untuk berehat. Makanya, harungilah segala sesuatu dengan penuh ketabahan dan kelapangan dada, Insya Allah ada bahagian kita nanti menunggu di negeri abadi. 

Anyways, malam tu lepas solat Maghrib, bermulalah projek menyediakan juadah open house, sampailah jam 4 pagi. Dengan tenaga kerja yang sangat terhad, suami aku pun terlibat sama mengerjakan daging kambing sampai jam 2, 3 pagi, demi meringankan beban bibik. Subuh aku bangun, dan bagi bibik tidur dulu sejam dua. Aku buatlah apa yang patut, termasuklah siapkan cocktail dan seperiuk besar, yakni 10kg beras Basmathi untuk menyediakan nasi Arab. Mak ada kat sebelah, aku tak bagi dia sentuh apa2, jangan sesekali angkat hatta sebiji senduk. Cukuplah dia monitor apa yang patut, aku ada at her service.

Walaupun majlis dijadualkan jam 1pm, 11am family mak sedara depan rumah dah datang merasmikan hidangan. Aku belum mandi pun ya, kawan2... bila dah makin ramai datang dan keadaan di dapur agak stabil, aku masuk mandi dan merapikan diri kasi wangi dan melawa dengan baju raya. Itu aku buat entry lain untuk 3 Syawal pulak, tunggu...!

Yang pasti, 15kg daging kambing, 8 ekor ayam, 10kg + 5kg beras Basmathi, cocktail, air Blackcurrent dan punch telah menjayakan majlis makan-makan di Temerloh sehinggalah pintu rumah ditutup tepat jam 9pm. Terkulai layu tuan rumah, tapi Alhamdulillah... terima kasih ya Allah, atas segala urusan yang dipermudahkan. Semoga arwah ayah, atok, tok dan seluruh keturunan kami mendapat bahagian sama daripada majlis ini, Ameen...

Terima kasih sudi baca, panjang umur kita jumpa lagi. Assalamu’alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan