Tentang Rabun dan Cermin Mata

Assalamualaikum. Minggu lepas spek aku tetiba patah masa tengah duduk-duduk, tunduk tengok instagram kat henfon. Kuat bunyinya, sekali dah terpelanting cermin dari bingkai. Bingung dua tiga saat, aku panggil P.A aku masuk, mintak dia pergi hantar kejap ke kedai spek. Dapat la bingkai sementara kedai tu bagi pinjam, nasib baik ada yang ngam-ngam boleh muat.. Kena pulak dengan muka.


Walaupun pada awalnya taukeh kedai, si Alice tu cakap akan ambik masa dua hari sekurang-kurangnya, elok je keesokannya dah sampai bingkai baru. Aku singgah kedai Alice masa lunch, gi ambik. Tanya jugak apahal boleh patah dekat muka, katanya mungkin sebab kilang buat cermin terlebih tebal kat bahagian bawah, jadi lama-lama bingkai tak boleh nak tampung disebabkan ruang yang ketat lagi terhad. 


Lama jugak tunggu kat kedai, Alice duk ejas cermin kasi nipis kat bahagian bawah. Siap-siap nak bayar, eh katanya tak payah, free untuk kawan lama. Waah... Alhamdulillah rezeki...! 

Kebetulan takde duit lebih, kalau tak aku dah rembat bingkai baru, cari yang style lain pulak. Tapi takpe la kan, mana yang utama je sekarang ni, kena pandai uruskan ekonomi mengikut priorities. Berjimat mana yang patut, menda-menda kecik tu la yang sebenarnya akan memberi impak maksima kepada bajet.

Mata aku ni sama macam arwah ayah, makin tua makin kurang rabunnya. Maka aku kena insaf tahap gaban la setiap dua tahun duk tukar cermin, sebab power turun. Sampai masanya dah tak payah pakai spek, maka bersiap sedia la nak kumpul dokumen penting dan bagi password segala bagai kat waris. Dekat nak bye-bye pada dunia maknanya. Ayah dulu sebulan je lepas tak payah pakai spek, dia pergi. Aku cuma ambik iktibar je la, kan.. Tak semestinya sebijik jadi macam tu. Tinggal lagi, kita ambik pengajaran menda depan mata. Begitu...

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan