Nuffnangx

Monday, 18 July 2011

Dari DUKE ke Germany

Soal hati memang susah nak dimengerti. Bagi yang tak mengalami, apatah lagi. Ibaratnya pegi diving dalam lautan hati pun tak semestinya boleh paham perasaan sendiri. Kira macam minum kopi kaw sebelum tidur la, gamaknya. Terkebil-kebil sampai pagi. Alih-alih, pejamkan la matamu ratnaku, cubalah senyum. Hehehe. 

Kata bijakpandai, tak kisah la apa yang dah terjadi zaman dulu-dulu, yang penting masa depan. Jangan sampai terbuai dengan kisah-kisah lalu, masa depan kita perjudikan. Kata bijaksini, kalau asyik kisahkan masa depan, macamana dengan masa sekarang? Abis tu macamana? Konpius kawan. Mungkin patut ambik jalan tengah, kot? Tengok mana yang baik untuk semua pihak, kita buat. Tapi, baik ke tidak untuk diri kita? Apa yang kita impikan tak penting ke? Penting ke impian kita tu pon? Eh, mesti la penting..!

Banyak yang kita rencanakan dalam hidup, kan? Banyak juga yang harus kita lupakan. Sebab, realiti tak selalunya seiring dengan fantasi. Itu la yang orang tua-tua selalu cakap: "Ikut Hati Mati. Ikut Rasa Binasa". Takpun, "Terlajak Perahu Boleh Diundur. Terlajak Kata Badan Binasa". Semua tu ada kaitan dengan realiti dan fantasi la tu, gamaknya. Depa kan cakap bukan main berlapik lagi, dalam benar maksudnya. Jenuh nak ekstrak isi-isi penting, kasi manfaat kita generasi pelapis. Tapi dah lumrahnya begitu, orang-orang lama lagi banyak pengalaman. Depa kan 'lebih dulu makan garam' daripada kita?

Perumpamaan, peribahasa, kata-kata hikmah semuanya datang dari pengamatan hidup. Zaman depa walaupun takde internet, takde fesbuk, takde skype, takde email, tapi sejarah peradaban manusia ni pi mai-pi mai duk tang tu jugak nye. Selagi ada masyarakat, interaksi kaum, peraturan asas baik dan buruk, sama aje kitarannya. Sekompleks dan semaju mana pun manusia, takkan lari jauh dari hati dan perasaan, dari realiti dan fantasi.

Agaknya amenda la motif entry aku hari ni, kan? Takpe la, aku pun tak reti nak explain. Saje nak dokumenkan apa yang terlintas di fikiran. Banyak sangat benda yang tak boleh nak explain pun dalam hidup ni, perasan tak? Agaknya sebab tu la banyak lagu tentang zahir tak terucap. Like, you say the best when you say nothing at all? Perhaps, darling. Perhaps, baby. Perhaps, perhaps, perhaps. 

Aku rasa, sebab tu la William Shakespeare bleh buat sajak dan skrip pementasan yang luarbiasa hebat.. Sebab, dia banyak menda yang tak bleh dizahirkan. Zaman dia tak menyebelahi apa yang ada dalam hatinya. Kalau dia hidup zaman sekarang, belum tentu impak karyanya semaksimum itu. Sebab dia dah sah2 boleh ikut apa yang dia rasa, buat apa yang dia hajatkan. 

Sama la dengan Mozart, Beethoven, Bach.. Depa bikin muzik yang meruntun jiwa, disebabkan tekanan dan desakan hidup. Sampai nak pecah la jantung dengar alunan muzik depa kalau tengah sedih. Kalau bawak keta pasang lagu 'Air' (udara tau, bukan air, heheh..) oleh J.S.Bach silap aribulan bleh sampai German la dari DUKE Highway! Nampak sangat menipu, ye dak? Serius la weh, aku ni minat muzik2 depa. Minat yang amat. Tapi biasa la, aku memang suka muzik pun. Susah gak sebenarnya jiwa macam aku nih. Baik jadi mak aku, suka Tarannum. Macam la tarannum tu bukan lagu. Heheh. Cuma ya la, itu hiburan Islamik. Eh, aku suka nasyid, apa? But then again, semer jenis muzik pon aku suka, lupa pulak. Kat sini ada aku letakkan link muzik peberet ku sepanjang masa, dari Johan Sebastian Bach, versi saxaphone punya. Yang violin punya pun best, tapi panjang la pulak, kot korang tak suka.

Dah meraban jadinya entry nih, destinasi tak dapat dikenalpasti. Kalau zaman belajar dulu, biasa la aku duk dalam LRT dari Masjid Jamek sampai ke Gombak, ke Kelana Jaya dan balik semula ke Gombak. Heheh. Tertidur sorang2 sambil pegang buku. Nasib baik la dipelihara Tuhan daripada apa2 yang tak diingini. Tapi tak la selalu jadi gitu, time blur sangat je, dekat2 nak exam ke, masa tengah frust bercinta ke... Hehehe.

Apa2 pun, seperti biasa, meh la kita jadi tuan kepada emosi sendiri. Itu la Etika Insan Cemerlang. Bukan takat nak gebang, bukan takat nak temberang. Kita pakat jadi terbilang lagi gemilang di dunia dan di akhirnya.

Moh ler kita...! 




No comments:

Post a Comment