Pelan dan Makan Dalam

Assalamu'alaikum. Aku ni seorang 'hopeless romantic' dari dulu, kini dan selama-lamanya. Kalau ada moments ataupun apa saja yang menyentuh perasaan aku jauh di sudut hati yang paling dalam, maka ia akan kekal di situ sampai bila-bila. Itulah yang terjadi bila aku tengok cerita Lootera, lakonan Ranveer Singh dan Sonakshi Sinha. 

Bagai diheret sama dalam plot cerita, aku dah terlanjur involved dengan kisah cinta tanpa masa depan yang Lootera timbulkan. Terpana. Terpaku. Terpesona. Terkebil-kebil tak percaya dengan emosi yang aku dapat dari keseluruhan penceritaannya. Jenuh nak keluar dari gua perasaan, macam tu la lebih kurang. Tak baik tau buat aku jadi gitu! 

Bagusnya cerita ni, lain betul daripada cerita Hindustan yang pernah aku tengok. Tak payah ramai pelakon pun, semua yang ada dalam filem tu kita boleh relate dan anggap macam jiran tetangga. Semua pandai memainkan watak dan peranan masing-masing, yang menyempurnakan sebuah kisah. Lootera sudah menjadi Evergreen bagi aku selagi hayat dikandung badan.

Korang tengok la kalau ada masa, dan kalau korang sepesen dengan aku. Tapi kalau tak, mungkin korang akan rasa penat nak tunggu. Ye lah, set pun tahun 1950-an, memang takde fast and furious segala bagai. Itulah kelainannya. Lagipun hidup kita ni banyak je fasa yang pelan macam siput, bukan semua kebaboom meletup-letup cepat segala bagai.


Susah nak carik cerita macam ni, macam jugak susah nak carik cinta macam ni. Kita selalu dengar orang cakap 'cinta tak semestinya bersatu' dan itulah yang dibawakan dalam filem dan buku cerita. Tapi cara penceritaan takde kot macam yang dibawa oleh Lootera, at least filem Hindi secara khasnya. Aku tunggu cerita-cerita jujur macam ni dah lama, nak buat sendiri tak reti. Sementara tu, layan Lootera je la sampai lebam.

Okay, terima kasih sudi baca. Jumpa lagi, Assalamu'alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan