Cheongsam atau Kurung Moden, Nai Menjahit.

Assalamu'alaikum. Bukan takde cerita pasal menda lain, tapi belum masanya nak kongsi kat sini. Jadi, aku pilih nak cerita pasal perjalanan aku belajar menjahit. Life itself is a journey, kata omputih kan? 


Aku teruskan latihan dengan menjahit baju kurung moden, beranikan diri memasang lengan setatih lagi. Asalnya aku nak biarkan takde lengan je, pakai kat rumah jadi cheongsam. Kalau terasa nak bawak keluar rumah, sarung je cardigan ataupun jaket denim. Tapi terasa sayang pulak nak biarkan kain secantik itu tak dibuat sempurna, maka aku potong lagi baki kain, buat lengan. Mula-mula aku cantum guna jahitan tangan dulu, lepas tu baru aku tindih dengan mesin. Much better, alhamdulillah.. Cuma terkecik sikit sebelah kanan, terutamanya dekat ketiak. Banyak lagi nak kena praktis, sempat la pandai nak jahit baju raya tahun depan, insya Allah...


Kain batik ni aku order online aritu cadang nak tempah buat blouse labuh, dah start menjahit ni, aku tukar rencana la pulak. Janji, tak disia-siakan dan tersasar dari landasan sudah la, ye dak? 


 Ni gambar kain batik yang dah mencuri hatiku dari pandangan pertama. Kebetulan pulak tuanpunya IG Nagarabatik nak turun KL ikuti rombongan melancong, aku jimat belanja pos, cuma kena beli ikut syarat mininum dia la kan. Berbaloi-baloi yang pastinya, mana dapat kain macam tu kat sini. Nak pergi Indonesia pun belum pasti jumpa tempat yang jual batik alusan khusus Solo bagai. Kalau aku tau kat mana port nya, memang siap la kan? Silap haribulan tak balik aku, mintak kerja canting batik macam masa sekolah rendah dulu!


Klasik sungguh aku ni, korang... Pencinta seni batik, songket, rotan, sulaman, anyaman dan segala bagai warisan zaman berzaman. Dah tua-tua ni baru terpanggil nak belajar menjahit, punya la tekun hari-hari mencuba dan terus mencuba sampai jadi. 

Dah jadi ke belum? Haa.. Kat sini la diabadikan perjalanannya. Sementara itu, cukup sampai sini dulu cerita tentang projek #naimenjahit kali ni, guys.. Terima kasih sudi baca sampai habis. Jumpa lagi lain kali, jaga diri hiasi peribadi. Assalamu'alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan