Deep Conversation



Andai hatimu terkesan dengan apa yang kutulis, itu hatiku yang berkata-kata. 
Getar yang kau rasa, adalah jiwaku yang merintih. 
Andai bagimu aku kau kenali, fikir sekali lagi.
 Itu cuma yang aku izinkan sirna. 

Hakikatnya, aku juga masih mencari siapa diri ini. 
Di sisimu, di sisi dunia, dan yang paling rumit, di sisi-Nya, Tuhan Yang Esa. 

Aku adalah insan tersisih, dalam zaman yang perih.
 Saat fitnah menjajar menjadi koran buruk, yang didendangkan dengan nada sumbang, aku bungkam.
 Benarlah kalam Allah, berbondong-bondong manusia sepelosok alam, persimpangannya nanti cuma ada dua. 
Mahu ke kiri atau ke kanan, pilihannya di tangan kita.
Terpulanglah...

Namun, andai kanan destinasi pilihan, ikhtiarnya bermula kini. 
Di sini, hari ini, tika dan saat ini. 
Masa mengejar dan takkan pernah menunggu sesiapa.
Aku, kamu, dia dan mereka, kita di hujung waktu.

Ayuh, bangkitlah dari lena yang panjang! 

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan