Monochrome Monday

Assalamu’alaikum. Minggu baru bermula lagi, dah nak habis bulan Oktober pun... tahun 2017 tinggal dua bulan je lagi nak berakhir. Cepat betul masa berlalu, sedetik pun tak menunggu sesiapa. Mana ada masa nak layan Monday blues bagai, ke depan aje cepat jalan! 

Aku hari ni takde menda yang kaler biru, jadi Monday blues apa ke menda nya, kan? Kaler itam putih je dari pagi sampai petang, masa hantar anak bertuah ke sekolah dah siap pakai monochrome uniform, walaupun tak sempat mekap segala. 



Turun awal sket arini, sebab minggu exam la katakan. Aku kali ni dah tak kuasa nak stressed pasal anak bujang tu, tau la Allah jaga dia. (*sigh) Anyhow, kena puji tahap ketenangan dia, stress free lain macam hidup, heran aku tengok. Aku dulu masuk sekolah menengah dah menggelupur nak masuk exam, terkucil entah berapa kali sebelum start subjek pertama. Aritu aku sampai buat solat hajat 41 hari untuk dia, biar ada perubahan... alih-alih, aku jadi tenang dan berlapang dada, aku somehow tau dia akan ok je akhirnya. Insya Allah dia akan matang dan diberikan kefahaman oleh Allah swt apabila tiba masa dan ketikanya nanti. Itulah hasil daripada munajat 41 hari, Mummy Shark dah tak sibuk makan orang. 



Aku sampai Jalan Duta ngam2 pukul 9am, dah selesai breakfast dan mekap suam-suam kuku kat rumah lepas hantar budak nak exam tu. Terlebih lawas la pulak arini, mungkin sebab lama tak minum susu kambing. Tadi tak guna fresh milk buat kopi, ganti dengan susu hi-goat. Tu yang terkejut perut gamaknya. 



Awal jugak la sampai giliran aku mengadap Penolong Kanan Pendaftar tadi, Alhamdulillah selesai satu Perintah Jualan. Balik sambung kerja la pulak kat ofis, kan... nak gi window shopping keadaan bukan macam dulu kala. Sekarang ni semua pun kena ambik kira, otak dah jadi kalkulator bergerak. Mana yang paling utama, kena dahulukan. Menda-menda sampingan dah takde ruang nak menempel, kadang2 kesian jugak kat diri sendiri.. sebab kepentingan peribadi la yang terpaksa dikesampingkan. Hurmm... sabo je ler, mudah2an ada la bahagiannya nanti untuk aku. 

Esok tak payah pakai hitam putih, kita kasi warna-warni dari tudung sampai kasut, hokeh? Ingat tau, jangan berkerut tak tentu pasal, senyum la dari hati, dunia pun akan lebih bermakna untuk kita diami bersama-sama. Terima kasih sudi singgah, jumpa lagi lain kali. Assalamu’alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan