Melawa Pergi Kenduri

 Assalamu'alaikum. Kita ni nak melawa takde hal,  biarlah kena pada tempatnya.  Yang selalu kita mungkin terlepas pandang apabila memasang badan, kadang-kadang tak ambik pusing sensitiviti keadaan sekeliling. 


Aku paling bimbang kalau terlebih bergaya,  dalam bahasa glamour nya,  'overdressed'. Bukan apa,  jangan sampai lawan tauke,  kak long kawasan yang naik pelamin tu. Kesian dia tau,  terutamanya kalau kita akan naik bergambar dengan pengantin. 


Kalau pergi majlis kat kampung,  janganlah pakai macam resepsi kat hotel.  Kalau majlis kat dewan,  tengok jugak dewan tu tahap mana.  Sensitiviti biar lebih takpe, itu bagus untuk kita dan orang sekeliling. 


Cuma kadang-kadang mungkin ada yang baju dalam gobok dorang semuanya level retis dan hotel 5 bintang,  payah jugak nak tone down. Tapi biasanya golongan macam tu, majlis kenduri yang dorang pegi sama level la dengan hidup dan persekitaran dorang pulak.  Bagi kita yang biasa-biasa ni lain la,  kan. 

 Dalam masa yang sama, jangan pulak kita 'under dressed', tak sesuai jugak masuk majlis.  Karang memalukan diri sendiri dan kaum keluarga dan rakan taulan yang mengenali kita. Pendek kata,  pandai-pandailah membawa diri. 

Apa-apa pun,  kita pakat ambik pengajaran daripada pepatah 'Masuk kandang kambing mengembek,  masuk kandang kerbau menguak'.  Pakai lawa-lawa takde la nak masuk kandang mana-mana haiwan,  tapi maksud pepatah tu yang perlu kita ambik iktibar dan praktikkan dalam kehidupan. 

Itulah sedikit ingatan buat diri sendiri dan kawan-kawan semua,  semoga bermanfaat. 

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan