Lemang Ujang AU 2

Assalamualaikum. Korang suka lemang tak? Aku satu family suka, macam kebanyakan orang Malaysia jugak. Arwah ayah dulu setiapkali drive balik Temerloh pulang pergi wajib singgah beli lemang kat Kijal, Terengganu. Dia memang suka segala macam makanan yang berteraskan pulut, termasuklah lemang. Aku pun sama, gitulah jugak.. suka sangat makan pulut, kalau dah mengadap tu bukannya reti beristighfar. Memandangkan aku dah berzaman takde kesempatan nak ke Kijal, maka lemang hanya hadir dalam hidup ni masa hari raya. Tinggal lagi, tekak ni memilih la pulak, diva dan demand tak ingat punya! 

Susah nak kena dengan selera, melainkan Lemang Ujang di AU 2 Keramat. Kat sini korang, bagi aku yang memilih ni, lemangnya sangat sedap dan sempurna rasa serba-serbi. Setiap tahun dorang akan pajak khemah besar gedabak kat tepi jalan mengadap Aeon AU 2 pada bulan Ramadan, rapat hingga ke Zulhijjah. Bayangkanlah betapa lakunya lemang dorang, tak putus-putus permintaan sampai 3 bulan straight, otak aku ni tak lepas-lepas mencongak kutipan untung. Alhamdulillah... rezeki yang berkat dan berterusan buat mereka hendaknya. Harga lemang Ujang ni ikut saiz yang kita pilih, ada yang RM12, RM14 dan RM16 kalau tak silap aku. Aku suka ambik yang saiz L, RM16 sebatang. Kalau ambik dua dah boleh makan dalam 9 orang gitu, dengan syarat ada makanan lain. Tapi lemang kan cepat kenyang, bukannya macam makan nasi nak kena penuh pinggan sekali hadap. Dorang ada jugak jual rendang dan serunding, boleh la kalau nak beli sekali. Serunding aku pernah try, tapi rendang tak pernah, tapi confirm sedap sebab selalu habis terjual tak menyempat tunggu ke petang. Serunding ayam-daging harganya RM10 sebekas, rendang aku tak pasti sebab tak pernah ambik kisah, my bad.  

Tahun ni paling letops, dorang siap ada letak set sofa kat depan tempat membakar lemang. Seram sejuk aku mula-mula tengok, maklumlah sofa tu daripada kulit, kot la tetiba cair. Heheh, tak logik kan? Seronok la dorang melepak, boleh baring kalau penat, tak la kena menyandar kat kerusi plastik je. Kot la korang nak try, boleh la jenguk gerai dorang kat Keramat, takde la jauh sangat pun kalau korang kat Lembah Kelang. Nak walk-in takde hal takat bawah daripada 5 batang, tak payah pre-book segala. Tapi kalau nak beli banyak untuk jamuan ke apa ke, bolehlah wassap ataupun call dorang kat 019-236 4632. Abam-abam lemang ni baik semuanya, ramah-tamah macam orang utara lain. Aku suka, dah pulak dorang tak kedekut nak kasi diskaun tanpa diminta. Itulah namanya menjemput rezeki, kan?


Korang tau tak, orang Kelantan ada cara unik makan lemang? Memandangkan aku ni ada darah Kelantan, maka aku suka cicah lemang dengan air manisan gula Melaka. Nampak macam maple syrup, tapi jauh bebenor rasanya. Tahun lepas masa buat makan-makan masa Syawal, ramai tamu yang terpisat-pisat tengok menu lemang macam tu. Ye lah, orang biasanya makan lemang dengan rendang, tak pun serunding. Tapi orang Pantai Timur memang lain sikit, suka menda-menda manis. Selain tu, lemang ni bagi aku sedap jugak dicicah dengan kuah kari, terutamanya kari kambing. Ada satu petang tu aku hidangkan lemang cicah sambal sotong, rapat ke mangkuk muka pakwe aku makan. Try la sekali, baru tau apa rasanya, kan?

How do like your lemang? 

~ Nai at Tak Pe Je. 

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan