Soalan Kaji Selidik, Insafi Diri

Assalamualaikum. Hidup ni banyak pilihan sebenarnya,  kita je kadang-kadang terlupa.  Contoh, mana ada manusia yang hidupnya sempurna serba-serbi dan terkecuali daripada asam garam, pahit maung dugaan. Tinggal lagi,  kita yang pilih cara nak menghadapi semua tu,  ikut jalan positif ataupun negatif. Dunia zaman sekarang ni lagi kompleks pada zahirnya,  sebab kita kan ada media sosial.  Apa yang kita kongsi tak melambangkan keseluruhan hidup pun,  baik yang indah mahupun yang buruk. Pilihannya tetap di tangan kita. 


 Tetap jugak kita yang olah,  acuannya kan kita yang pegang.  


Jangan mudah tuding jari kat sesiapa,  mencari salah orang je kejanya.  Hati biarlah bersih,  kalau sibuk nak buli dan belasah orang 24 jam 7 hari seminggu,  bawak-bawaklah bernafas dalam-dalam,  hembus pelan-pelan.  Istighfar dan ingat mati,  jenuh esok nak merangkak cari mintak maaf kat Padang Mahsyar.  


Kita ni selalu cenderung nak ingat hak yang perlu dituntut daripada orang,  tapi tak selalunya ingat hak kita pada orang. Hak itu pun,  betul ke telus dan mengikut redha Allah?  Hati-hati biar lebih,  renungkan dulu diri sendiri,  sudah cukup sempurna sangat ke sampai yakin luar biasa tak ada kurang langsung? 

Lagipun, pada ketika jari telunjuk dituding ke arah orang lain,  jari-jemari selebihnya mungkin tertuding kepada diri kita sendiri. Jadi,  ada baiknya kalau muhasabah diri banyak-banyak,  tanyalah hati yang paling dalam soalan-soalan kaji selidik.  Dan jawablah sejujur-jujurnya,  adakah kita bertindak adil dalam menjatuhkan hukuman kepada orang lain?  Ataupun kita memang lebih suka mencari seseorang untuk dipersalahkan? Tepuk dada,  tanyalah iman,  baru senang nak buat perhitungan. 

 Sekadar ingatan untuk diri ini,  dan kawan-kawan di luar sana,  semoga bermanfaat. 

~ Nai at Tak Pe Je.


Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan