Popular posts from this blog
Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah
Assalamu’alaikum. Okay, dalam banyak-banyak perkara tentang Pesuruhjaya Sumpah, bab mematikan setem ni aku nak kongsi dengan korang semua. Kita buat dalam bentuk rumusan fakta sudah la, ya? 1- Setem Hasil: RM10 sekeping, beli kat mana2 pejabat pos. Ada sesetengah Pesuruhjaya Sumpah dah beli siap-siap, standby kat ofis kot-kot la orang datang berkehendakkannya. Tapi jangan kecewa, marah atau tak puas hati kalau takde tau, sebab itu bukan tanggungjawab dia. Kira value-added service. 2- Dokumen apa yang Pesuruhjaya Sumpah boleh matikan setem hasil ni? Bukan semua dokumen, ya, tuan-tuan dan puan-puan. TIGA jenis je pun: -i- Afidavit; -ii- Surat Akuan Berkanun (a.k.a Akuan Sumpah); atau -iii- Deklarasi/Pengakuan Bertulis. Dengan syarat Afidavit, Surat Akuan Berkanun dan Deklarasi/Pengakuan Bertulis itu ditandatangani dan diangkat sumpah di hadapannya. 3- Cara mematikan setem, takde cop2 bulat bagai macam kat LHDN tu, ya... kena buat dua palang kat lua...
The Cousins: Abang & Adik
Assalamu'alaikum. Anak bertuah aku sejak berumur 9 tahun duk mintak adik lelaki, dia ingat mummy boleh pergi beli kat supermarket agaknya. Tahun demi tahun kemudiannya aku ditakdirkan mengandung dan tewas di tengah jalan, dia dah paham keadaan dan menerima ketentuan Allah. Sejak Muhammad lahir ke dunia bulan November tahun lepas, dialah antara orang yang paling teruja, kira dapat adik lelaki la jugak lebih kurang. Makin lama dia makin prihatin dan beriya dukung baby M ke hulu ke hilir, comel je aku nampak. Minggu lepas, sempat aku rakamkan video dia duk melayan baby M, buat kenang-kenangan. Balik dari latihan kawad untuk hari sukan sekolah, dia tak terus naik ke bilik, lepak kejap kat bawah dengan adik. Samalah dengan aku, kalau balik rumah pun tak terus naik ke bilik, mesti singgah melayan budak kecik yang kuat melompat tu. Memang nak kena penyek je tahap cuteness dia. Besar sikit lagi, jenuh la adik kacau abang main game, angkut Nerf abang yang beratur kat bilik di...

menara condong kan??
ReplyDeleteHa'ah, deq.. Itu la dianya...
Deleteyeayyyy saya ada FM itu, dari org kat atas tu!
ReplyDeleteWaaa... Ye kerr? Jeles la kat awak..! ;)
Delete