Pembalut Buku Teks Old School

Assalamu’alaikum. Dari zaman sekolah rendah aku duk balut buku teks, mak tunjuk sekali je cara buat. Anak perempuan kan, memang biasanya gitu... mak akan ajar berdikari. Bila dah ada anak, sorang pulak tu, aku tak pernah suruh dia balut buku sendiri. Bukannya tak nak ajar dia berdikari, cuma rasa ‘macam la ramai sangat anak nak lepas tangan’. Banyak sebenarnya aku dah buat salah, tapi ye la.. masa tak boleh diundur.



Beberapa tahun ni dah ada keluar pembalut buku instant kan? Haa.. memang bergembira la para ibu-bapa dan pelajar, senang kerja membalut ni semua. Tinggal lagi tak semua saiz buku sesuai, mana2 yang kecik tu jenuh kena trim dan yang besar pulak tak muat. Akhirnya tahun ni aku ambik keputusan nak beli plastik pembalut old school.



Dah masuk Form 2 baru aku suruh anak teruna balut buku sendiri. Terkejut dia, ingatkan yang instant katanya.. confident jugak boleh buat, sekali tengok kena DIY dari awal kejadian. Dia wassap masa aku kat ofis, “Azieq tunggu mummy balik la...” Hurmm...



Ambik masa 3 hari baru boleh siap semua buku teks dan buku kerja, tunggu mummy free. Sakit pinggang, hujung2 nak datang period gitu ler kekdahnya. Bagi budak ni buat sendiri dengan penyeliaan, adeh memang cincai lain macam kerjanya. Senget benget bedal aje, asalkan siap. Jenuh aku kawal diri daripada mengomel dan mengambil alih sepenuhnya. 

Budak2 generasi gajet dan aplikasi modern ni lebih cenderung nak buat apa2 dengan cincai gamaknya. Maklum la, dah terbiasa segala-galanya mudah dan ada butang ‘undo’, ‘redo’, ‘back’, ‘refresh’, ‘restart’ dan yang sewaktu dengannya. Cuma ye la, kena jugak bagi dorang merasa susah sikit, bagi menda2 yang old school macam pembalut buku dalam gambar kat atas. Belajar susah dan berjimat-cermat sikit. Dah terlampau biasa mudah dan senang ni besok-besok terduduk teruk kalau ada dugaan melanda. 

Gitu la keadaannya... biar lambat asal selamat. Kan?

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan