Hari Saree Satu Ofis

Assalamu’alaikum. Siapa minat cerita Kuch Kuch Hota Hai secara umum dan aktres Kajol secara khasnya, maka korang takkan pernah lupa betapa cantiknya kesemua saree yang Anjali pakai sejak dewasa dan menjadi sangat feminin. Sampai sekarang aku masih suka ulang tayang dan ulang renung keindahan momen di mana Anjali menggayakan koleksi saree yang meletup habis dari segi fabrik mahupun warnanya.

Memandangkan aku tak jumpa lagi waktu yang sesuai untuk memakai saree dalam erti kata yang sebenar, maka aku pakailah mengikut kesesuaian budaya hidup diri ini. Salah satunya, baju kurung modern macam dalam gambar-gambar kat bawah ni.



Akhirnya kami berjaya mengenakan baju daripada kain saree secara berjemaah di pejabat, dah macam hari raya pulak! Nak dijadikan cerita, pagi tu aku pergi tunjuk tanah kat client dengan PA aku. Bayangkanlah, bersaree bagai tengah panas kat Setapak sana, nak tergelak pun ada jugak. Kebetulan client tu India Muslim, seronok la dia tengok kita pakai gitu, kan? Perasaannya sama la kot dengan kita tengok kaum lain pakai baju tradisional Melayu. 



Budak2 aku tak biasa ada kain saree, semua pakat jahit takde lining. Hari tu dah pesan, dorang kata takpe. Sudahnya, pakat terbukak jahitan kat tempat2 tertentu. Kesian dorang, baru pakai sekali dah ada defect. Takpe la, nanti kita pakat ganti saree lain, aku kata.. kali ni jangan lupa lining sekali. Aku yang dah biasa ni takde masalah terbukak jahitan segala bagai, memang invest lebih beli kain alas yang lembut dan selesa. Awet, kata bibik. Tahan lama kain tu nanti.



Tapi ye lah, dulu masa mula2 beli saree pun tak hantar buat lining jugak. Dah lalui apa yang dorang alami sekarang, itu yang serik taubat nasuha. Dah dapat pakai sekali ni kira ok la, belajar daripada kesilapan dan majulah ke hadapan. Yang penting, hidup tak kacau hak orang. Gitiewww...!

~Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan