Diari Hujung Minggu Seorang Kakak

Assalamu'alaikum. Korang tau, masa Junior mula-mula belajar bercakap dulu dia panggil aku "kakak". Lama jugak la nak betulkan jadi "mummy". Sebab adik-adik aku selalu datang lepak masa cuti semester kat rumah dan yang selalu Junior dengar adalah kakak, bukannya mummy. Sampai hari ni aku duk cerita pasal tu kat dia, lagipun dia suka dengar pasal zaman dia baby dulu, especially kalau aku asyik gelak-gelak bercerita tentang keletah sepupu dia si Athiyya. Hati anak mesti mau jaga, kan? 

Hari Sabtu petang bawak la si Junior gi tengok cerita Ant Man, latest Avenger's franchise hero. Akhirnya dah ada Avenger yang aku betul-betul minat sekarang selain Thor yang sado itu. Ant Man tak sado tapi lebih daripada tu, dia humble dan cute dan ada degree. Hehe. Ni gambar aku balik rumah lepas tengok movie, keluar balik gi ngedet kat Plaza Damas dan sibuk jugak nak posing bagai sebelum tukar baju. 


Ahad pulak aku jadi wakil bonda temankan bakal adik ipar shopping. Kakak yang paling pendek dalam keluarga, adik-adik semua buat aku rasa sangat kurang inci. Dah pulak pesen suka rendahkan badan bila posing, lagi la nampak kurang inci makanya! May be aku kena belajar pakai kasut tumit tinggi at least 4 inci lepas ni... Hurmm. 


Aku tak kisah pun sebenarnya.. Janji happy sudah. Dan yang paling penting, keselesaan masa berjalan dan lepas balik rumah tak menderita sakit saraf. Terima apa adanya, kata orang. 


Lighting kat kedai emas memang sangat ohsem untuk selfie, maka apa lagi kan? At least tak la sakit hati bila teringat harga emas dah naik balik jadi 165 satu gram daripada 144 masa awal Syawal. Baru ingat nak trade in gelang, terus tak jadi sebab dah la 25% susut nilai, belum tentu tak kena tambah kalau ambik gelang baru. Menyampah, baik tunggu balik KT bagi Jee patri semula apa yang rosak kat kedai dia. 


Bagus jugak, lagipun tujuan asal pergi situ nak meneman orang beli emas, fokus aje la kan? Dua perempuan rabun dan suka sengih dikesan. Dan dua-dua tu berbintang Leo. Over and Out. 


Junior pun ikut, daripada dia melangut sorang-sorang kat rumah baik aku heret dia sekali. Sempat la dia mengepow mak sedara dia sekeping DVD baru sementara menunggu upacara pemilihan selesai. Nampak gaya dia ada peluang jadi tinggi lebih daripada adik aku. Chaiyok! 


Tak perasan langsung Ida ambik gambar, kalau tidak mesti aku dah toleh sikit dan senyum. Takpe la, aku letak jugak kat sini kasi complete imej pemilihan yang dijalankan dengan jayanya. 


Sebelum balik kami makan dulu, apa lagi tugas kakak kalau tak belanja rombongan Cik Kiyah makan? Masing-masing pakat order French toast kat Toast Box, kecuali Junior yang teringin makan nasi sebab terliur tengok gambar kari ayam dalam menu. Pergh.. Tak padan dengan cekeding, kuat makan dia tu. Padahal sebelum turun dah makan nasi kat rumah, siap meratah daging goreng bagai. Lepas puasa gitu la kan, kemaruk kata orang. Tengok la gambar ni, nampak sepesen je dengan pak sedara dia. Patut la masa kecik dia panggil aku kakak, hurmm... 


Kakak ni tadi minum kopi kaw punya kat Toast Box dan tertidur lepas Maghrib, makanya pukul 3.30 pagi masih duk buat entry ni. Baik kakak gi tidur sekarang sebab esok ada keja kat Subang sana! 

Terima kasih sudi baca. Sampai jumpa, Assalamu'alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.








Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan