Iftar Yang Dinanti Saban Tahun

Assalamu'alaikum. Dalam banyak-banyak majlis iftar setiap tahun, ada satu majlis yang aku memang nanti-nantikan penuh pasti. Bukan apa, masa tu la aku ada ruang dan peluang nak jumpa family friends yang selalu dekat di hati walaupun agak jauh di mata. Takde la jauh benar sebenarnya tapi masing-masing ada hidup dan kehidupan tersendiri, itu maksudnya. Kali ni kami berhimpun di Restoran D'Saji (dulu orang panggil Restoran Nelayan) kat Tasik Titiwangsa. Mula-mula sampai dalam 6.30 aku pergi ambik wudhuk siap-siap dan berbedak bergincu bagai, nanti masuk waktu senang terus pergi ke surau dan solat Maghrib. Pilihan yang tepat, nasib baik sungguh.. Sebab banyak group yang masuk tadi, termasuklah SENIMAN. 


Elok lagi bermekap masa ni.. Azan je aku terus minum teh tarik dan hirup sup tulang sikit, lepas tu berlenggang ke surau. Punyalah padat surau kecik tu, dah jadi macam sauna terlebih muatan masa solat. Alhamdulillah.. Dengan itu Malaysia masih terselamat daripada bala bencana besar, mudah-mudahan. Ameen... Tempat ibadat masih diimarahkan. 


Lepas tu makin lama makin hilanglah merah lipstick bagai, kan? Begitulah adanya.. Jenis tak tahan lipstick. Aku kalau gather macam gini, bukan sibuk nak makan sangat.. Sibuk melayan karenah budak-budak kecik yang comel dan keletah. Balik rumah baru reti nak rasa lapar. 


Jumpa kawan-kawan tak cukup masa sebenarnya nak bercerita. Bergambar pun dekat-dekat nak angkat punggung balik rumah masing-masing. 


Macam-macam hal dengan budak-budak dan mak-mak budak. Layankan aje ler... Bukan selalu, kan? 


Majlis ni meraikan anak-anak yatim seperti tahun-tahun yang lepas, Alhamdulillah mudah-mudahan diterima sebagai ibadah hendaknya. Depa pun seronok dapat duit raya awal. 


Kami pulak bleh tumpang happy dan berjimba dengan kerabat taulan. Panjang umur boleh kami ketemu lagi. Ameen.

Itu je pun nak cerita, terima kasihlah sudi baca. Sampai jumpa, Assalamu'alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.


Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan