Weekday vs Weekend

Assalamu’alaikum. Korang perasan tak betapa lainnya cara kebanyakan daripada kita semua dressing masa hari bekerja dengan hari minggu? Especially bagi yang kerja bahagian pentadbiran, ataupun kat sektor kerajaan, ataupun cikgu. Aku dulu asal jumpa orang kat mana2 je dorang tanya, “kerja cikgu ke?” Hurmm... ye la, aku jenis suka pakai baju kurung, nampak macam cikgu gamaknya. Takde la aku kisah pun orang ingat macam tu, tapi tu cerita dulu. Cikgu zaman sekarang aku tengok dalam IG tu pergh... meletop! Kalau tak pakai kebaya, pakai kurung modern ropol-ropol macam retis, kau...! Huntong laaa student, hari2 mengadap cikgu fashionista. 



Kawan-kawan aku ada gak yang berhenti jadi lawyer, tukar jadi cikgu. Haa, fashionista kebaboom, baq haaang...! Kalau aku jadi cikgu, rasanya aku kategori yang malap kot, dah tak reti pakai baju ropol-ropol... sejenis hashtag teambajutradisi dulu kini selamanya. Aih...! 



Weekend korang mesti macam aku gak, santai je, kan? Kalau pakai lawa2 proper tu mesti ada kenduri kahwin, lepas tu singgah mall lepak minum kopi ataupun beli barang2 dapur, takkan nak balik salin baju pulak, ye tak? 



Lately petang2 memang hujan turun membasahi bumi. Aku duk tunggu anak sedara lambat betul sampai hari ni, ingatkan nak bawak dia lepak kat Wangsa Maju je apa. Lepas asar tadi aku tak sedar, terlelap entah bila. Sedar-sedar, tengok jam kat phone, pukul 5.46. Mamai2 tu, aku bangun gi tutup wifi, “ish... beraya ler anak aku lepas midnight pun wifi masih ON”... Kemudian, baru aku perasan, laa... 5.46 petang la, Nai! Sibbaik aku tak gi solat sunat taubat ke apa, kan? Dah tu, aku ON balik wifi, gi ambik wuduk dan angkat takbir solat asar. Belum sempat baca Al-Fatihah, aku teringat, laa.. aku dah solat asar tadi bila masuk waktu!

Allahu Akbar... aku memang kena pergi berehat kat mana-mana dengan kadar seberapa segera. Penat sangat2 dah minda dan perasaan ni... tindakan bawah sedar menguasai diri. Tapi nak gi rehat apa menda nya, banyak yang amat kerja menanti, urusan yang wajib diselesaikan. Kalau bukan aku, siapa yang nak buat semua tu, kan?

Ok la, korang selamat berhujung minggu, tau. Terima kasih sudi baca, jumpa lagi lain kali. Assalamu’alaikum.

~ Nai at Tak Pe Je.

Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Harga Baru Perkhidmatan Pesuruhjaya Sumpah

Nasi Briyani Ayam, Ewant Pressure Cooker