Bawal Elle Zada, Putaran Waktu & Aku

Assalamu'alaikum. Dua tahun lepas aku teman sorang kawan shopping kat Elle Zada Wangsa Maju, dia nak beli dress dan shawl. Aku pun beli la 3 helai shawls: 1 jenis double-sided chiffon kombo biru dengan kuning dan 2 jenis bawal bunga-bunga. Jenuh la nak style kan ikut citarasa yang sesuai dengan diriku ini, asyik tak happy je hasil lilitan, especially yang jenis bawal tu. Hari ni buat julung-julung kalinya aku try cara baru, tetiba je dapat idea tengah berdiri depan cermin. 


Mulai sekarang, dah tau dah macamana nak cheat pakai shawl ni, takde la rasa pelik dan tak selesa dengan diri sendiri, dan takde la biarkannya memanaskan bangku simpanan sepanjang masa. Kat mana entah lagi sehelai shawl yang serupa tapi berbeza warna, nantilah bila senang-senang aku carik pelan-pelan. Janganlah tetiba aku dah bagi kat orang lain, bukan boleh aci sangat. 

Industri tudung ni macam ni la, sangat cepat bertukar angin dan gaya, tak terkejar sebenarnya bagi peniaga-peniaga kecil. Tapi aku yakin dan percaya, fesyen ni macam jugak tamaddun, ia bersifat 'nyanyuk':- sampai waktunya nanti, fesyen lama akan kembali 'in-trend' dan begitulah sebaliknya. Bagi consumers pulak, seharusnya punya keberanian dan keyakinan diri untuk tampil dengan apa jua fesyen mahupun gaya yang dekat di hati sendiri. Tak semestinya yang tengah hangat di pasaran itu wajib kita ikuti dan tak semestinya ia sesuai pun dengan diri kita in the first place. Yang penting, jangan jadi hamba fesyen apatahlagi hamba pandangan sosial, tak berbaloi pun nak puaskan hati orang luar sampai menyakitkan hati sendiri. Tak gitu?

~ Nai at Tak Pe Je.





Comments

Popular posts from this blog

Mematikan Setem Hasil Di Hadapan Pesuruhjaya Sumpah

Dress Code Peguam Muslimah

Onak, Duri & Ranjau Kehidupan