Nuffnangx

Friday, 5 April 2013

Acuan dan Corak, Kita dan Anak.

Assalamu'alaikum. Kanak-kanak ni imaginasi dia orang tersangat la hebat. Kalau yang gegerls, aku takde pengalaman sebab anak aku kan sepuluh... Semuanya boboys. Hehehe. 10 in 1 sebenarnya. Junior tu kan, tak habis2 dengan segala macam mak nenek toys. Semua nak pesen lawan2 gitu. Contoh, motorsikal kat bawah ni.. Digunakan utk lawan2 jugak, transport panglima2 yang nak pergi berlawan.


Ni la heronya. Sungguh gagah berani.


Dah tu mesti hero la yang menang, kan? Antagonis takde chance punya. Mesti kalah la..


Kaaaan? Tengok la, dah terbongkang kat bawah kena serang terang2an. Budak ni tak main la serang2 hendap. Semua mesti berdepan.


Dan pemenangnya adalah.... Hero Yang Gagah Perkasa...

Macam tu la korang, dunia imaginasi anak2 kita. Layankan aje.. Janji tak memudaratkan diri mereka, kawan2 mahupun orang2 sekeliling. Kalau disekat, nanti depa membesar kurang keyakinan, tahap ketahanan mental pun tak berapa nak kuat. Kalau kita bagi dorongan yang positif, Insya Allah depa membesar sebagai juara. Juara yang penuh kepercayaan yang mereka boleh melakukan selagi daya dan usaha seiring jalan. Juara yang penuh kewibawaan yang menyebarkan aura positif kepada orang di sekeliling.

Macam tu harapan kita ibu-bapa. Takde sorang pun yang nak anak2 depa membesar jadi org jahat lagi durjana, Na'uzubillah.. Justeru, marilah sama-sama kita jadi baik dulu. Mudah2an nanti generasi pelapis kita pun baik lebih daripada tu lagi...

- Posted using BlogPress by Nai at Tak Pe Je

7 comments:

  1. hahaha...sy rindu kan ank buah gegirl, kakak sy ank dia 4 orang laki gegirl belumm lagi kot ;) hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu baru anak buah oren, limau, mandarin, etc.. ^_^ anak semdiri besok..

      Delete
  2. Anak sekarang tinggi imaginasi...tu yg cara kita didik anak dah tak sama mcm mak kita didik kita kaaann....:)
    Junior blh jd pengarah film :) pandai bercerita

    ReplyDelete